Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zaterdag 28 januari 2012

Grannies-1


Hoera het mag weer! Breien en haken zijn weer helemaal in. Niet dat ik me veel aantrok van het mogen
of niet mogen, maar het is gek, dat het toch leuker is als er meer mensen om je heen op dezelfde manier
bezig zijn. Ikzelf ben al jaren zo bezig, hoewel het breien en haken de laatste jaren door andere hobbies een beetje in de verdrukking was geraakt. Het kerstballenbreiende noorse koppel echter heeft de aanzet gegeven tot een enorme hype die mede door het enorm leuke "wildbreien" tot veel mensen is doorgedrongen. Ik kan dus gewoon op mijn vertrouwde voet doorgaan, met als extra bagage, de wetenschap, dat de omgeving me niet helemaal meer ziet als een oud omaatje die met een stoffige hobby bezig is omdat ze niets beter te doen heeft. Wat ik wel lange tijd niet heb gedaan is het maken van een trui of vest [zelfs dat weet ik nog niet], waarvan ik alleen maar een vaag idee heb hoe ik hem wil hebben. Anders dan 30 jaar geleden, hou ik dus nu een blog bij van de ontwikkelingen van mijn werkzaamheden. Leuk en misschien voor een andere lezer ook een aanleiding om het zelf ook eens te gaan proberen.

De ingredienten voor mijn werkstuk zijn: 10x 100 grs. bollen paars, 10x 100 grs. bollen zwart, 5x 100grs. bollen heel licht roze, een haaknaald nr. 4 en een grote voorliefde voor "grannies". Een oversized trui, die
ik gemeten heb is mijn leidraad voor de maat en verder heb ik een vaag idee uit iets wat ik in het verleden heb gemaakt. De kleurencombinatie vind ik 
fantastisch mooi, maar gezien de veel fellere lichte kleur zal ik daar een beetje terughoudend mee moeten zijn. Ik had op het net een mooie granny gevonden en die wilde ik na mijn probeersels van het bekleden van een tas [vertel ik nog wel eens] blijven gebruiken. Het is een mooie die van een cirkel overgaat in een vierkant. De granny had ik dus gevonden en ik wilde graag een band van die vierkanten aan de bovenkant van mijn mouwen maken. Dat werd dus de eerste uitdaging en ik begon te werken aan de bovenkant van de mouw. Dat heeft vele voordelen. Je krijgt een inzicht van de maten zonder dat je met die lappen van de panden aan het werk bent. Ook kan je bij de mouw naar beneden toe nog wat steken minderen. Het aantal vierkanten moest ongeveer op een mouwbreedte van 58 cm. uitkomen. De grootte van het vierkant echter is nauw verweven met de kleurencombinatie, dus ik kon er niet zomaar een toer aantoevoegen als ik niet uitkwam. Bij het samenstellen van de kleurencombinatie moest ik ook rekening houden dat de vierde en vijfde toer dezelfde kleur zouden zijn, om de overgang van cirkel naar vierkant zo weinig mogelijk te laten opvallen. Twee probeersels heb ik gemaakt [zie foto] en de keuze was snel gemaakt.

Ik heb vier grannies gemaakt tot de twee paarse randen en zag dat de breedte als ik er een zwarte rand aan toe zou voegen aardig uit zou komen. De goden waren met mij, en toen ik ze naast elkaar legde zag ik dat ik uit zou komen op 54 cm. Dat kon veel slechter en ben dus maar doorgegaan. Mocht het helemaal fout lopen dan haak ik er aan de buitenkant nog wel een toer aan vast, maar ik denk niet dat het nodig is. Om de twee zwarte toeren [door het aan elkaar zetten van de vierkanten] ook aan de boven en onderkant te laten terugkomen, begon ik met zwart aan de achterkant met de vierkanten aan elkaar te haken. Zover ben ik nu en ik ben best tevreden over het resultaat. Behalve dan van de foto, want die blijft blauw en het is toch echt paars.