Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

dinsdag 31 januari 2012

Tasversieren


Feit 1: Ik heb verscheidene jute boodschappentassen liggen, die ik tijdens vakanties in de UK had meegenomen, omdat deze hier in Nederland toen nog niet te koop waren. Vooral die van Tesco, met de lieveheersbeestjes was een toppertje. Helaas is het binnenplastic van die tas helemaal kapot gegaan en ook de onderkant is verdwenen. Nu hangt hij als een slappe vormloze buidel aan zijn stevige hengsels en is het mooie er wel vanaf. Alleen de lieveheersbeestjes zijn nog zo goed als nieuw.

Feit 2: Er lagen 12 gehaakte grannies te wachten op een bestemming. Ik had ze gehaakt om er een kussenovertrek van te maken, maar het aantal afhechtingen door de vele kleuren was zo groot, dat ik het na 12 van die vierkanten liet afweten en ik naarstig op zoek was naar een bestemming, waarvoor ik niet nog meer grannies hoefde te maken.

Feit 3: Tijdens mijn oeverloze zoektocht naar mooie freebies op het net zit ik vaak te smullen van de mooie patronen van gehaakte tassen. Helaas moeten die om een mooie stevige tas te krijgen gevoerd worden, wat inhoudt dat ik mijn meest gehate werk moet doen tw. achter een naaimachine kruipen.

1+2+3=Het idee!
Ik zat met 6 van de grannies, wat vormen te maken, en ineens kreeg ik een idee. De afmetingen van 2 rijen van 3 vierkanten had ongeveer de vorm van de intussen ook in Nederland verschenen jute boodschappentassen, die ongeveer half zo hoog waren als mijn engelse Tesco tas. Als ik die nu eens ging omkleden, dan had ik een mooie brei/haaktas die ik niet hoefde te voeren, want als die jute tassen nieuw zijn, zijn ze stevig genoeg. Ook hoefde ik me niet druk te maken over hengsels, want met die tassen kon je bijna bakstenen vervoeren.

Toen ik het idee aan mijn dochter vertelde was die eigenlijk ook wel enthousiast. Grappig genoeg zijn we beide begonnen met een tas te bewerken, zonder dat we overlegd hadden hoe we het precies zouden doen. Het resultaat was dat Ingrid vijf aparte vierkanten heeft gemaakt en de brede hoeken heeft vrijgelaten.


Ik daarentegen heb een complete buitentas gemaakt en die er later omheen getrokken.


Beide technieken zijn prima, zij het, dat we geen van tweeën ontkwamen aan een paar pijnlijke prikken in onze handen, omdat de jute best wel stug is om een bekleding op vast te naaien. Dat was echter de enige valse noot van het werk.
Een patroon is moeilijk te geven. Meet de tas op. Ga uit van een voor- en achterkant. De twee zijkanten en een bodem, kan je evt. uit één lange strip maken. Maak het haakwerk op maat, wees niet bang dat het te klein is want met haken kan je er zo nog een toer aan vast haken, aan alle kanten. Gebruik je creativiteit en fantasie, maar vooral: Have Fun!




Ps. Helaas, hoe leuk het werk ook was en hoe mooi het resultaat ook is, de Tesco tas hangt nog steeds als een slappe buidel aan de deurknop! ;-(

Na het verhaaltje nu het patroon. Dit is een beetje moeilijk, want er is eigenlijk geen patroon. 

Benodigdheden: 1 haaknaald, passend bij de wol of katoen in verschillende kleuren. Het aantal wol of katoen is ook afhankelijk van de dikte en natuurlijk een jute boodschappentas [of tas naar keuze].

Meet de tas op. Ga uit van een voor- en achterkant. De twee zijkanten en de bodem, kan je evt. van één lange strip maken. Maak het haakwerk op maat. Mijn tas is echter ruimer gemeten als die van Ingrid, want hij moest er in zijn geheel iets overheen passen. Die van Ingrid is knapper gemaakt want haar vakken moesten veel nauwkeuriger op de tas passen. maar wees niet bang dat de vlakken te klein uitvallen, want met haken kan er altijd wel een toer bij. Aan alle kanten. Ik heb de tas alleen aan de bovenkant op de binnentas genaaid, de rest bleef wel zitten. Ingrid daarentegen had meer werk. Zij heeft alle vlakken apart rondom vastgezet.
Patronen van granny squares zijn er genoeg. Het net stikt ervan. Ook ik heb me
gewaagd aan het ontwerpen van een vierkant. Hiervoor verwijs ik
naar Avalon`s granny, die hier ook op de site te vinden is.

Gemaakt: januari 2012
Patroon: 30 september 2012
Idee en ontwerp: Willy Haarsma