Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

woensdag 22 februari 2012

Grannies-2

19 februari 2012

Het leven van een haakster gaat niet over rozen! Mijn vest/trui [zelfs dat weet ik nog niet] in wording zinde me voor geen meter. Dat heb je met maken van een vest/trui zonder patroon, waarvan je eerst een stuk moet gaan maken, voordat je enig inzicht krijgt hoe het allemaal gaat worden. Dat stuk maken is bij mij altijd een mouw. Die zijn iets kleiner en het is voldoende om tot een goed stekenaantal voor het voor- en achterpand te komen. In dit geval ging het dus fout. Het werk werd veel te breed en te los. De boosdoener was gauw gevonden. Het was de eerste toer stokjes die ik gemaakt had boven de vierkanten. Ik had netjes alle 96 steken opgenomen omdat ik bang was dat de zaak zou gaan trekken en het werk werd helaas ruim 56 cm. breed. Dat had nog wel gekund, maar het was op het grensje. De losse struktuur van de stokjes maakte het er ook niet beter op en daarom besloot ik, uiteindelijk het hele werk tot de vier vierkanten uit te trekken en met halve stokjes en een stuk minder steken overnieuw te beginnen. Nu heb ik 76 steken [jeetje 20 steken minder!] en een krappe 50 cm. De vierkanten trekken wel een beetje maar ik hoop dat het met de tijd wel over zal gaan. De vierkanten zijn niet echt vierkant meer, maar dat moet ik dan maar voor lief nemen. Hopelijk gaat het zo beter.

20 februari 2012

Helaas ging het niet beter. Het trekken werd erger en de vierkanten werden ruime bobbels in een steeds smaller wordend haakwerk. Uit wanhoop heb de ik volgende dag de hele mouw, die al 30 cm lang was, weer uitgetrokken, totdat ik de 4 vierkanten nog over had. Die 20 steken minder was duidelijk teveel van het goede, en ik heb zelfs op het punt gestaan om het helemaal op te geven. De mooie kleurencombinatie en de mooie vierkanten weerhielden me ervan, maar het scheelde niet veel. Om half twee in de nacht van zondag op maandag had ik alles na veel gemopper en gepruts weer op de rails met 88 steken. Of het goed was kon ik nog niet zien, daarvoor had ik te weinig toeren gehaakt, maar het leek de goede kant op te gaan. Foto`s van dat gepruts heb ik niet gemaakt, want ik had het te druk met
haken, mopperen, uittrekken etc.

Gisteren en vandaag heb ik langzamerhand toch een mouw gefabriceerd. Hij is intussen 38 cm. lang en de breedte is goed. Zo durf ik wel verder te gaan. Alleen aan de onderkant van de mouw nog een paar leuke randen en misschien nog wat minderen, dan kan ik de tweede mouw precies hetzelfde haken. Dat gaat snel zat, want de vierkanten heb ik al. Dan komt de vraag hoe ik het voor en achterpand zal maken. Ik wil eigenlijk geen vierkanten meer. Het is een bezoeking om al die draden af te hechten en ik vrees dat ik er met acht niet kom. Dat is dus nog meer afhechten. Een effen pand met een grote cirkel op de rug lijkt me mooier, maar dan zal ik op zoek moeten naar een patroon of zelf zo slim zijn om iets te fabriceren. Nou ja ik heb nog eventjes. Eerst de mouwen maar, dan zie ik wel weer verder.

Ps. er komt een ideetje bovendrijven. De vierkanten uit de mouwen langer cirkel laten en dan een groter vierkant??. Wordt vervolgd........