Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

donderdag 22 maart 2012

Eiermandje - Stermandje


 Toen ik op freubelweb het patroon van het eiermandje van T.C. van Riet zag was ik meteen verkocht. Wat een lief bakje, dat wilde ik graag maken. Helaas ben ik een figuur, waarbij werkstukken via patronen zelden worden, zoals de ontwerper ze bedoeld heeft, dus zou het wel heel verrassend zijn als het eindresulaat net zo zou zijn als het bakje wat op de foto bij het patroon staat.

Maken van dit mandje gaf me trouwens ook de gelegenheid nog meer van mijn beige wol op te ruimen, want ondanks de hyperbolic crochet bol, was deze kleur nog steeds ruimschoots aanwezig. Deze keer was het Actionwol, die te dun is om iets leuks mee te doen en dus schreeuwde om dubbeldraads te worden opgehaakt.
Dat paste goed bij dit mandje en met een slechts 0,5 dunnere haaknaald dan opgegeven begon ik netjes volgens het patroon alle onderdelen te haken. Dat ging snel met haaknaald 5,5 mm en ik was in een uurtje klaar met een buitenkant, een binnenbakje en twee stukjes die verdeelschotjes waren voor het binnenbakje. Toen ik dat allemaal afhad, vond ik het maar een saaie boel al dat beige en begon mijn veranderwoede al op te spelen. Het eiermandje in het patroon was in één kleur gemaakt en afgewerkt met een rand halve vasten aan de bovenkant in dezelfde kleur. Dat kon dus anders.


Mijn eerste idee was om de halve vaste bovenrand om te zetten in vasten en hem meteen maar een vrolijk kleurtje te geven. Verder wist ik eigenlijk niet goed, wat ik met die tussenschotjes moest. Volgens het patroon, moest ik ze los tussen de eieren leggen, maar aangezien ik geen eierenmens ben, [heb ze nooit in huis, zelfs niet met pasen] zou ik het bakje zeker niet voor eieren gaan gebruiken. De tussenschotjes heb ik gemakshalve maar weer uitgetrokken.

Zo is het eiermandje een stermandje geworden, multifunctioneel en decoratief voor in de kamer. Toch was het zonder het patroon nooit gelukt, want dan had ik nooit het juiste stekenaantal geweten, noch de vorm van de stukken waaruit het bakje uiteindelijke is opgebouwd.