Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

woensdag 14 maart 2012

Hyperbolic crochet


Toen ik gisterenavond wist dat ik vandaag op visite zou gaan bij een kennis van mijn man en daar dus als het spreekwoordelijke derde wiel aan de wagen bij gesprekken zou zitten, zocht ik een handwerkje wat ik mee kon nemen en niet teveel ruimte in beslag zou nemen. Ineens dacht ik aan de geweldig leuke bolletjes die ik tijdens mijn speurtochten in de ravelry files was tegengekomen. Ze hadden de meest enge wetenschappelijke namen als "non euclidean geometry" en "hyperbolic crochet", maar de eenvoudige "bath puff" zag er precies hetzelfde uit. Vertalen hielp niet veel om erachter te komen wat het was, maar één ding wist ik wel. Het is geometrisch haken, dus dat moest ik uitproberen.

Ze zijn supergemakkelijk te maken, Het enige waar je even op moet letten is, dat de haaknaald een beetje past bij de dikte van de wol. Verder kan alles. Een patroon is er eigenlijk niet. Je begint met een magische ring waarin je een aantal vasten gaat haken. [Ook kan je beginnen met een ketting van 2 lossen, waarna je de vasten in de eerste vaste gaat haken] Ik begon met 6 en ging daarna spiraalsgewijs verder met aldoor 2 vasten in 1 onderliggende vaste te haken. Dit patroon vond ik in een tutorial van Melisa Sriwulandari op Ravelry, maar er zijn er nog veel meer. Je kan doorgaan totdat je het zat bent of totdat de wol op is. Maakt allemaal niet uit. Het lukt altijd en is altijd mooi. Een heerlijk klusje tussendoor, het lukt altijd en de meest onaantrekkelijke wolresten zullen supercreaties opleveren.

Op de foto mijn bolletje toen ik net begonnen was en een paar uur later. Het is nog niet groot maar het aantal vasten meerdert snel. Ben benieuwd hoe het gaat worden. Nee hoor, ik ben het zeker nog niet zat en mijn wol is nog niet op, dus ik ga nog even lekker door.