Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

donderdag 19 april 2012

De zeshoekgranny-2



Jeetje ik heb mezelf wel in de nesten gewerkt met deze zeshoek. Allereerst heb ik hem vergroot want ik had geen zin er zoveel te maken, en ik vind hem schitterend. Het probleem zit erin hoe hiervan een beetje redelijk dekentje te maken. Hoe ik hem ook in elkaar leg, ik blijf steeds zitten met een te kartelige rand. Hiervoor moet ik eigenlijk aan de zijkanten halve zeshoeken hebben en die staan niet in het patroon. Ontwerpen dus, maar dat is me eigenlijk teveel werk voor zo`n simpel dekentje. Ik weet het nog niet. Komt tijd, komt raad [hoop ik].


Ps. Toen dochter Ingrid de foto zag vond ze de zeshoeken te mooi om voor een babydekentje te gebruiken. Zit veel in maar het resultaat is dat ik het nu helemaal niet meer weet. Hihihihihihihi.


ZESHOEKGRANNY
Benodigdheden: 1 haaknaald, passend bij de wol of katoen in
verschillende kleuren. Het aantal wol of katoen is ook afhankelijk van
de dikte.
Altijd:
xx=2 l. voor het 1e stokje
xx=elke toer sluiten met hv in de eerste steek
xx=3 st. op het 2e st. van elke punt
0. [kl.a]--haak 4 l en sluit deze tot een ring met 1 hv.
1. [kl.a]--1l, *1v, 2l.* =6x, eind. met hv in 1e losse [=6 boogjes].
2. [kl.a]--hv naar 1e boogje, 4 st. in elk boogje,[=24 stokjes].
3. [kl.a]--hv naar 2e stokje, 3 st. op het 2e stokje [=6hoekpunt], *1 st. op 1 st.
[=3 st. tussen elke punt].
4. [kl.a]--3 stk op de punt, *1 l, sla 1 stk over, 1 stk in het
volgende stk*
[=3 boogjes tussen elke punt].
5. [kl.a]--3 stk op de punt, *1 stk op 1 st. en 1 stk in elk l.
boogje*
(= 7 st. tussen elke punt).
6. [kl.b]--als toer 4 [=5 boogjes tussen elke punt]
7. [kl.b]--als toer 5 [=11 st. tussen elke punt]
8. [kl.a]--als toer 5 [=13 st. tussen elke punt]
9. [kl.b]--als toer 5 [=15 st. tussen elke punt]
Dit is mijn zeshoeksprei. Ik stopte bij toer 9, maar natuurlijk kan je met toer 4 en 5 oeverloos
doorgaan en met kleuren spelen. Iedere toer komen er 2 st. meer tussen de punten. In principe kan me
met toer 5 alleen al doorgaan, maar met toer 4 [de gaatjestoer] breng je er nog variatie in.

Gemaakt: april 2012
Patroon: 1 oktober 2012
Bewerking [Drops patroon]: Willy Haarsma