Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

woensdag 15 augustus 2012

Innocentmutsjes


Ik schijn niet van de mutsjes af te komen." Nepal mutsjes", "Zambiamutsjes" en nu dus "Innocentmutsjes". De eerste twee voor babietjes in de desbetreffende landen en nu dus deze hele kleine mutsjes, om de smoothieflesjes van Innocent goed gemuts door het leven te laten gaan. Allemaal voor het goede doel. Dat goede doel ga ik hier niet uitgebreid beschrijven, want dat laat ik over aan de mensen die wat meer ter zake kundig zijn dan ik.

Was ik vorig jaar te laat om mee te doen met breien van de Innocentmutsjes, dit jaar werd ik gelukkig door mijn dochter vroeg genoeg getipt en ik ben dus nu al lekker bezig. Heb er intussen al 9 en dat in een paar dagen. Het breit ook zo lekker weg.


Ik zou ik niet zijn als ik na het net te hebben afgespeurd voor ideetjes uiteindelijk zelf wat zou gaan experimenteren. Het idee is niet echt van mijzelf, maar mijn andere dochter noemde het in de kortste keren het "Pippi Langkous-mutsje". en daar had ze dus helemaal gelijk in. Ik vind hem echter zo leuk dat ik hem graag met iedereen wil delen. Vandaar dat ik het patroon heb uitgewerkt.


INNOCENTMUTSJE MET OORFLAPPEN
Nodig: 4 of 5 korte [20 cm.] rondbreipennen 3 mm. en restjes bijpassende wol.

Dit is niet het simpelste mutsje. Er komen verschillende technieken in voor, die ik niet allemaal beschreven heb. Ik verwijs hiervoor naar het net waar veel uitleg is te vinden in tekst en beeld [You Tube].
Even googelen en je vind vanalles. Verder wordt het mutsje in het rond gebreid. Het is mogelijk om het op twee pennen te breien, maar ik vind het niet zo mooi, omdat er in zo`n klein mutsje dan ook nog een naad komt. Verder moet dan bij de tricotsteek de heengaande toer recht en de teruggaande toer averecht gebreid worden, ipv zoals in het patroon is beschreven alle toeren recht. 

Oorflappen [maak twee]:
1] 1 st. opzetten.
2] uit deze steek twee steken breien door eerst in de voorkant te steken en de steek af te breien [niet af laten glijden] en daarna in de achterkant te steken en een tweede steek af te breien.
3] averecht
4] recht
5] averecht
6] 2x uit 1 steek, 2 steken breien [4 steken]
7] averecht
8] recht
9] averecht
10] averecht
11] recht
12] averecht
13] 2x [de eerste en de laatste] uit 1 steek, 2 steken breien [6 steken]
14] averecht
15] recht
16] averecht

Dit is de oorflap. Nu zijn er twee mogelijkheden:
1] Afkanten en later aan de muts naaien of
2] ze meteen aan de muts vastbreien.


Als de oorflappen zijn afgekant 28 steken opzetten en verdelen over drie korte rondbreipennen.
Bij het meteen vastbreien beginnen met 1 oorflap op de pen, daarna al breiend 8 steken opzetten, de tweede oorflap toevoegen en nogmaals 8 steken opzetten. Dit geheel ook over drie korte rondbreipennen verdelen om rond te gaan breien. Verder is er geen verschil in breien van de mutsjes.

1] recht,
2] averrecht
3-14] recht
15] *2 st. recht, 2 st. recht samenbreien* [7x=21 steken]
16-18] recht
19] *1 st. recht, 2 st. recht samenbreien* [7x=14 steken]
20-22] recht
23] *2 st. recht samenbreien* [7x=7 steken]
24 -26] recht
27] *2 st. recht samenbreien* [3x] 1 st. breien.

Zet nu de resterende vier steken op 1 breipen en maak een icord
Dat is een techniek die ik leerde van mijn dochter, die het weer vond op internet.
Waarschijnlijk komt het uit Amerika, maar ik vind het een vondst.
Brei de vier steken. Keer het werk NIET om, maar schuif het weer naar het begin van de breipen.
[dus naar rechts]. Pak de breidraad op en brei de vier steken opnieuw, waarbij de breidraad achter het
werk langs wordt geleid. Doe dit niet al te los. Herhaal deze handeling keer op keer. Een beetje naar
beneden trekken maakt het werk rond en er ontstaat een icord. Wat voor mij wel verdacht veel lijkt op
het ouderwetse punniken. Maak de lengte van dit koord naar wens.

Ik heb het hier niet gedaan, maar een kwastje aan de bovenkant zou ook niet misstaan.
Verder heb ik aan de onderkant van de oorflappen nog een gehaakt koordje gemaakt, door een dubbele draad door de onderkant te trekken en een stukje koord te haken. Afwerken kan door de draad te knopen en deze niet al te kort af te knippen.

Tot zover het patroon van het mutsje en voorlopig is dit ook het laatste van het mutsenfront. Misschien dat er nog meer van die creaties bijkomen, maar dan laat ik het zeker weten. Wordt misschien vervolgd ............