Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

maandag 17 september 2012

Blik bekleden-2


 En dit is nummer drie! De Zweedse militair zal hem niet meer herkennen, want ik kon het toch niet laten. Toen ik hem in originele staat eenmaal op de foto had gezet vond ik het eigenlijk niet erg meer. Het ziet er allemaal erg leuk uit. Het moeilijkste van alles is het uitvissen van de breedte van het haakwerk, want het moet vrij strak om het blik zitten. Helaas is daardoor de oude buitenkant van het blik op de flitsfoto een beetje te goed te zien. In werkelijkheid is het gelukkig veel minder erg.









Mijn werkwijze bij de grootste twee was:

1. Maak een sliert lossen die langer is dan de omtrek van het blik.
2. Keer met 1 losse, maak daarna 2 [of bij een breder blik 3] vasten, 2 [of bij een breder blik 3] halve vasten, en haak met stokjes de toer zover uit dat het strak om het blik past.
3. Maak de cirkel rond door 1 stokje in de 1e vaste te haken [kijk uit dat hij niet gedraaid zit] en haak zo spiraalsgewijs in de rondte met stokjes door totdat de gewenste hoogte is verkregen.
4. Eindig met 2 of 3 halve vasten en daarna 2 of 3 vasten en als laatste 2 of 3 halve vasten om het werk weer een rechte kant te geven. Als het een hoog blik is, maakt het weinig uit waar je eindigt en probeer anders zo ongeveer uit te komen boven het begin van de spiraal.

Speel lekker met kleuren, begin gewoon met een nieuwe kleur wanneer het uitkomt, het wordt altijd leuk. Ik heb stokjes gebruikt, vanwege het grote stappen, gauw thuis principe, maar natuurlijk kan je ook vasten [bij mij het kleine blik] en halve stokjes gebruiken om het blik te bekleden. Dan hoef je ook de "afschuining" boven en onder minder hoog te maken.

Afwerking: Trek het blik zijn/haar jasje aan en lijm dit aan de boven- en onderrand vast. Toppie!