Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

woensdag 12 september 2012

Innocent mutsjes 2


Bijna een maand geleden begon ik met de mutsjes. Op de foto staat de vakantie-oogst. 15 mutsjes die ik tijdens onze rondreis door Denemarken, Zweden en Noorwegen en passant heb zitten breien. Dat waren er dus 15 meer dan toen ik wegging. Optellende bij de 15 die ik al had schiet het al lekker op naar de 50 die ik als [eerste?] doel heb gesteld. Er staan er hier intussen ook al weer vijf bijna klaar en ééntje net op de pennen.

Mijn favoriete mutsjes zijn degene met die toefjes bovenop [oa. de rozewitte rechtsonder]. Ze breien lekker, ik heb er niets anders voor nodig en ik hoef ook niet met pompoentjes in de weer, want hoewel die schattig zijn, ben ik altijd bang dat ze uit elkaar vallen, omdat ik ze niet goed bijelkaar knoop.

Die toefjes heb ik voor het eerst bij een beschrijving voor de gezien bij de "Zambia mutsjes". Toch heb ik ze nog een persoonlijk tintje gegeven door extra te gaan meerderen zodat het toefje stukke groter en kronkeliger wordt.

Hier dus de beschrijving:
Brei het mutsje als het standaardpatroon van Innocent.
Dat is:
1.Gebruik breigaren dat dik genoeg is en een paar dunne breipennen van ongeveer 3 mm.
Zet 28 steken op.
2.Brei 14 naalden lang 1 naald recht, 1 naald averecht (tricotsteek).
Je kan hier ook verschillende kleuren gebruiken als je reeds wat brei-ervaring hebt.

Nu gaat het veranderen:
3. Brei nog twee toeren extra = 1 naald recht en 1 naald averecht
4. Maak nu een gaatjestoer: *2 st. recht samenbreien, 1 omslag*, doe dit de hele toer.
5. Brei averecht en maak van de omslag 2 steken. Dus brei de omslag eerst averecht, niet af laten glijden, maar de draad naar achteren leggen, en achterin steken en recht breien. [35 st.]
6. Brei met de 35 steken nog 1 toer recht en 1 toer averecht.
7. Afkanttoer.
8. Naai het mutsje dicht en haal zigzagsgewijs een dubbele draad door de gaatjes. Trek de draad stevig aan en leg er een dubbele knoop op. Werk de draden aan de binnenkant van het mutsje af evenals de andere draden.

Ps. Zelf brei ik de mutsjes rond. Het wordt mooier en je hebt geen naad. Ook hoef je dan geen averechtse toeren te breien.
Succes!

Ps.2 Nummertje 31 t/m 37