Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zaterdag 20 juli 2013

Welsh square

Dit was de laatste van mijn "Welsh serie", die ik ontwierp tijdens mijn vakantie in Wales. De rest komt hier ook te staan, een week na publicatie bij ons granny groepsprojekt.

Terug in Nederland heb ik al mijn kleine kladblaadjes bij elkaar geraapt en ontdek nog een laatste grannypatroon, die toch echt de moeite waard is om op papier te zetten. Het zal dus de laatste zijn van mijn "Welsh-serie".
Ik waarschuw wel, want hij is best lastig en niet alleen om te haken. Op papier zetten kostte me ook veel moeite.
De haakwijze aan het begin- en einde van de toer is als volgt:
Aan het begin van de toer 3 lossen voor 1 stokje, 2 lossen voor een half stokje of 1 losse voor 1 vaste. Aan het eind van de toer een halve vaste in de 3e losse [voor een stokje], in de 2e losse [voor een half stokje] of in de 1e losse [voor een vaste] .Bij een kleurwissel altijd de oude draad afbreken en de nieuwe toer op de aangegeven plaats [zoveel mogelijk in de hoek] met de nieuwe kleur starten. Is er geen kleurwissel, dan met halve vasten naar een plaats haken waar gestart kan worden. Het aantal halve vasten moet wel zo weinig mogelijk zijn, want het geheel wordt er anders niet mooier op. Deze handelingen vermeld ik niet meer in het patroon.

Toer 1. [oranje]
Maak een magische ring, of haak 4 stokjes en sluit die met een halve vaste.

Toer 2. [oranje]
In de ring: 3 stokjes, 3 lossen [4x]

Toer 3 [oranje]
*3 stokjes, 3 lossen, 3 stokjes = hoek in 3-lossenboog, 2 lossen* nog 3x herhalen.

Toer 4. [wit]
*[3 stokjes, 4 dubbelestokjes, 3 stokjes = hoek] in de 3-lossenboog, 2 lossen, 1 stokje in 3 lossenruimte), 2 lossen*, Tussen de * nog 3x herhalen.

Toer 5. [bruin]
*[3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes =hoek] tussen het 2e en 3e dubbele stokje van de vorige toer,
2 lossen, 1 vaste, tussen het 4e dubbele stokje en het 1e stokje van de volgende 3-stokjesgroep,
3 lossen, 1 vaste in de 2-lossenboog,
2 lossen, 1 vaste in de volgende 2-lossenboog,
3 lossen, 1 vaste tussen de 3-stokjesgroep en het 1e dub.stokje,
2 lossen*. Tussen ** nog 3x herhalen.

Toer 6. [bruin]
*[1 vaste, 2 lossen, 1 vaste =hoek],
3 lossen, 1 vaste in de eerstvolgende lossenboog, 1 losse, 1 vaste in de volgende lossenboog,
6 stokjes in de volgende lossenboog [=midden]
1 vaste in de volgende lossenboog, 1 losse, 1 vaste in de volgende lossenboog, 3 lossen*
Tussen de ** nog 3x herhalen.

Toer 7. [geel]
*[3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes =hoek], 3 stokjes in de 3-lossenboog, 2 lossen,
1 samengehaakt stokje [omslag, naald insteken in de 1-lossenboog, stokje afhaken tot er nog 2 lussen op de naald staan, weer een omslag, vaste overslaan en naald insteken in de ruimte voor de 6-stokjesgroep en samengehaakt stokje afhaken],
2 lossen, 1 halve vaste tussen het 3e en 4e stokje van de 6-stokjesgroep, 2 lossen,
1 samengehaakt stokje [omslag, insteken in de ruimte na de 6-stokjesgroep, stokje afhaken tot er nog 2 lussen op de naald staan, weer een omslag, vaste overslaan en insteken in de 1-losseboog, en stokje afhaken],
2 lossen, 3 stokjes om de 3-lossenboog*
Tussen ** nog 3x herhalen.

Toer 8. [geel]
In de hoeken [3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes], verder tussen de hoek en de volgende 3 stokjes en in alle lossenbogen 3 stokjes. Geen lossen tussen de 3 stokjes.
Succes!



Gemaakt 28 juni 2013/7 juli 2013
Patroon 5 juli 2013
Ontwerp: Willy Haarsma.