Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zaterdag 7 september 2013

Patronen van Haakbloemetjes

Bij het maken van deze bloemetjes is "ontwerpen" een groot woord. Ik ga er beslist niet vanuit dat ik de enige ben die deze bloemetjes zo gemakkelijk maakt. Van de hele serie is er bijna geeneen hetzelfde. Sterker nog, als ik hem klaar heb, weet ik niet eens meer hoe hij gemaakt is. Bij het geel-wit-blauwe bloemetje met 7 bloemblaadjes bemerkte ik het pas veel later dat er zeven blaadjes waren. Dat kwam dus duidelijk door een fout in het beginrondje.

Het basisrecept is simpel. Verzamel alle bolletjes en restjes katoen en ga net als ik er lekker mee aan de gang. Ik hou het echter wel puur en ik gebruik geen vilt, knopen of andere toevoegingen, want hoe mooi het ook kan zijn, ik hou er niet van. Een ding is zeker, het wordt een super kleurig en vrolijk geheel, wat je ook met de bloemetjes gaat doen. Ideetjes genoeg, Maak net als ik een grote bol, bekleed een kale houten doos, die je voor een klein bedrag bij Action vind, of pimp je kleding, tas, fiets of wat dan ook. Het zien daarvan alleen al, daar wordt ik blij van. 

 Als ik in het patroon schrijf "om en om" bedoel ik dat er steeds een steek moet worden overgeslagen. Dus als er een rondje is van 12 stokjes en bij de volgende toer vermeld ik "om en om", dat wordt de handeling 6x verricht. Verder zijn de handelingen aan het begin en eind van de toer standaard. Aan het begin 3 lossen voor een stokje, 2 lossen voor een halfstokje en 1 losse voor een vaste. Dit vermeld ik ook niet meer in het patroon en aan het eind de toer afsluiten met een halve vaste in de resp. 1e, 2e of 3e losse van het begin.

Op de foto bij de patroontjes staan vaak meerdere bloemetjes. De kleuraanduiding geeft aan welke de juiste is voor het patroon. De anderen zijn variaties van hetzelfde model.

ROZE-WIT-GROEN











In een magische ring: 12 stokjes
Toer 1: [3 lossen, 1 vaste], om en om -6x
Toer 2: [1 vaste, 5 stokjes] per 3-losseboog. Toer 1+2 =bovenste laag
Toer 3: [4 lossen, 1 vaste], insteken in de resterende stokjes van de 1e toer [achterlangs]
Toer 4: [1 vaste, 1 stokje, 6 dub.stokjes, 1 stokje] om de 4-losseboog


KLEIN GEEL











In een magische ring: [1 vaste, 1 halfstokje, 3 stokjes, 1 halfstokje, 1 vaste].
Bij het gele bloemetje heb ik dat 5x gedaan. Meer of minder is natuurlijk ook mogelijk. De magische ring wordt later zoveel mogelijk dichtgetrokken. Omdat er nogal hard moet worden getrokken is het handig om een dubbele magische ring te maken.

ROOD-GEEL













In een magische ring: 9x [1 stokje, 1 losse] 
Toer 1: 9x [1 vaste, 3 lossen], om de 1-lossenboog 
Toer 2: 9x [1 vaste, 7 stokjes] om de 3-lossenboog
Hier heb ik 7 stokjes gehaakt. Hoe meer stokjes erin, hoe meer de rand gaat kronkelen.

L.BLAUW-WIT-ROZE














In een magische ring: 12 stokjes
Toer 1: 6x [1 vaste, 3 lossen] om en om 
Toer 2: 6x [1 vaste, 7 stokjes] om de 3-lossenboog,
Toer 3: 7 vasten op 7 stokjes van de vorige toer [rond de bloemblaadjes], tussen de bloemblaadjes een dieper ingestoken stokje om de vaste van toer 1.

WIT-ROZE













De minst spectaculaire bloem van de serie vind ik zelf, maar dat komt denk ik ook door de kleuren.
In een magische ring: 9 vasten
Toer 1: In elke vaste 2 vasten haken =18 vasten
Toer 2: [1 vaste, 1 halfstokje] in de 1e steek, [1 stokje, 2 dub.stokje, 1 stokje] in de 2e steek, [1 halfstokje, 1 vaste] in de 3e steek. Deze hele regel nog 5x herhalen.

ROOD-GEEL-GROEN












In een magische ring: 12 stokjes
Toer 1: 6x [1 vaste, 3 lossen] om en om
Toer 2: 6x [1 vaste, 5 stokjes] om de 3-lossenboog. Toer 1 + 2 maken de bovenlaag. 
Toer 3: 6x [4 lossen, 1 vaste] om de vaste van toer 1, achterlangs 
Toer 4: 6x [1 vaste, 1 stokje, 5 dub.stokjes, 1 stokje] om de 4-lossenboog, achterlangs.



GEEL-ORANJE-MOSGROEN















In een magische ring: 12 stokjes
Toer 1: 6x [1 vaste, 2 stokjes, 1 vaste] om en om, op de stokjes
Toer 2: 6x in de nog "lege" stokjes [1 vaste, 4 lossen] achterlangs
Toer 3: 6x [1 vaste, 1 stokje, 5 dub.stokjes, 1 stokje] om de 4 lossenboog

Dit is het voorlopig. Misschien komt er nog bij, maar nodig is het denk ik niet. Er valt genoeg te
varieren.
En nog meer bloemetjes. Zie hier

Ps. Ik baal van de lay-out. Ik krijg die witte plekken niet weg, want wat ik zie in de edit-modus, komt er totaal anders uit. :-(

Gemaakt 6-8 september 2013
Patroon: 7 september 2013
"Onwerp": Willy Haarsma