Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

dinsdag 1 januari 2013

Portemonaie



























Benodigd: verschillende kleuren haakkatoen nr. 8 met bijpassende haaknaald [3]
Deze portemonaie bestaat uit een heleboel aparte stukjes die later bijelkaar genaaid zijn. Ook wist ik
niet waar ik aan begon en het ik heb tijdens het maken steeds dingen zitten veranderen.
Met de beschrijving begin ik met de omslag wat eigenlijk grappig is want die heb ik het laatst gemaakt
omdat het nog een verrassing was hoe groot de hele boel zou uitvallen.
Het haakwerk van de portemonaie was het gemakkelijkste deel van het geheel. Het zijn allemaal rechte
lapjes. Meerderingen en minderingen komen er niet in voor, alleen op de hoeken van het omslag en
lapjes worden drie vasten in één vaste gehaakt. Veel moeilijker was het uitrekenen en vooral het in
elkaar naaien was een hele klus.

01-Omslag: [maak deze als laatste, zodat hij evt. nog wat passend gemaakt kan worden]
toer 1. Groen, op een ketting van 31 lossen, 30 v. haken.
toer 2-8: groen
toer 9-16: blauw
toer 17-24: zwart
toer 25-32: roze
toer 33-34: zwart
Dit is de halve omslag. In spiegelbeeld nogmaals deze toeren haken vanaf de groene opzetrand.
Nu de hele omslag omhaken met zwart met 3 v. op de hoeken. Verder 1 v op 1 v. Deze toer 2x herhalen zodat er drie toeren zwart om de hele omslag heen zitten.

02-Mapjes voor pasjes
Van beneden naar boven liggen er 8 "paslapjes" [links op de tweede foto] schuin boven op elkaar. De
onderste is kleiner dan de volgende 7. Ze zijn hier in verschillende kleuren. Alleen met zwart
omgehaakt en daardoor 3 v. in 1 v. op de hoeken.
De grote lapjes [7x]:
toer 1: op een ketting van 21 lossen, 20 v. haken.
toer 2-14: 1 v, op 1 v. Kleur afkanten en het lapje omhaken met zwart.
De onderste is van dezelfde breedte maar is slechts 11 toeren hoog.

03-Extra vak onder het geldgedeelte [niet te zien op de foto]
toer 1: op een ketting van 23 lossen, 22 v. haken.
toer 2-40: 1v. op 1v. Afkanten en omhaken met zwart.

04-Kleine vakje boven het geldgedeelte
toer 1: op een ketting van 21 lossen, 20 v. haken.
toer 2-16: 1 v op 1 v. Afkanten en omhaken met zwart.

05-Geldgedeelte
toer 1: op een ketting van 23 lossen, 22 v. haken.
toer 2-22: 1 v op 1 v. Afkanten en omhaken met zwart.

06-Sluitband
toer 1: op een ketting van 9 lossen, 8 vasten haken
toer 2-18: 1 v op 1 v.
toer 19: aan begin en eind van de toer 2 v samenhaken [6 v]
toer 20: als toer 19 [4 v]
toer 21: als toer 19 [2 v]
Nu aan het begin nog drie toeren zwart over 8 v. en daarna omhaken met zwart.

Nu komt het moeilijkste deel van het werk. Het in elkaar zetten van het geheel. Het beste is ook de
foto als leidraad te gebruiken want het is allemaal erg moeilijk uit te leggen. Ik ben begonnen met [als
enige met de naaimachine] de rits in het geldgedeelte te zetten. Daarna heb ik het kleingeld gedeelte
dichtgenaaid op het tussenstuk 03. Boven de rits heb ik de twee lagen doorgestikt met de hand zodat
mijn autopapieren er precies tussen pasten. Deze twee delen heb ik tegelijk in de omslag genaaid. Aan
de linkerkant heb ik de kleine lapjes schuin boven elkaar gelegd. Beginnend met de eerste kleine, een
tweede ook aansluitend aan de onderkant. Verder naar boven allemaal met een tussenruimte van
ongeveer 1 cm. Dit moet uitkomen met de hoogte van de omslag. Deze mapjes heb ik ook in zijn geheel in de omslag genaaid. Bevestig de sluitband 06 aan de achterkant in de zwarte omslagrand en naai een drukknoop in de punt van de band.

Gemaakt: zomer 2008
Patroon: 1 oktober 2012
Ontwerp: Willy Haarsma