Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zaterdag 5 juli 2014

"Berendeken" granny

Een paar dagen geleden vond ik de facebookgroep Berendekens. Omdat er op de facebook pagina weinig te lezen valt voordat je je hebt aangesloten, plaats ik hier de link van de site, want daar kan je wel een heleboel op zien. http://berendekens.jimdo.com/

Een prachtig initiatief en ik zie het al helemaal voor me om eindelijk mijn twee grote bakken wol leeg te haken. In de ene bak zitten ca. 35 bollen wol Saskia van de Wibra en in de tweede bak een even zoveel aantal bollen Soft van Zeeman. Die Saskia is geen probleem, maar die Softwol is eigenlijk te dun om goed te kunnen verwerken. Dubbeldraads lukt wel, maar het wordt toch wel behoorlijk dit. Hopelijk is het goed, maar voor alle zekerheid zal ik na het weekend wel een paar vierkanten opsturen om te vragen of ze "kunnen".

Vanavond begon ik eens wat te proberen, en jahoor je raadt het al. Eigenlijk ben ik hopeloos, want zodra ik gestart ben, begin ik te improviseren en vaak komt er dan nieuw vierkant te voorschijn. Na het ontstaan van een nieuw vierkant wil ik een patroon en binnen de kortste keren zit ik weer met mijn laptop op schoot ipv te haken. :-).

Hier is een bewerking van mijn "Welsh rose in a circle" . Netjes 15 cm en in twee kleuren.


Toer 1. [groen]
Magische ring of 4 lossen tot een ring sluiten. In de ring: 1stokje, 1 losse, [8x].

Toer 2. [groen]
3 stokjes en 1 losse in de 1-lossenbogen. [8x]

Toer 3. [gebroken wit]
6 stokjes in in 1-lossenbogen [8x]

Toer 4. [groen]
Begin met 1 halfstokje in het 2e stokje van één van de 6-stokjesgroepen van de vorige toer. Daarna ook in het 3e, 4e, 5e en 6e stokje 1 halfstokje haken. Als het goed is kom je dan precies tussen de 6-stokjesgroepen uit. Haak nu 1 stokje wat je insteekt om het middelste stokje van het groepje van 3 van toer 2. [zie ook de foto], Sla het 1e stokje van de volgende 6-stokjesgroep over en haak halve stokjes en 1 dieper ingestoken stokje. Haak zo de toer uit.

Toer 5.  [gebroken wit]
In deze toer maken we er een vierkant van:
Op het dieper ingestoken stokje van die vorige toer komt de hoek. Haak op dit stokje [2 dubbele stokjes, 2 lossen, 2 dubbele stokjes], dan op de komende 5 halve stokjes van de vorige toer, 1 stokje, 1 halfstokje, 2x 1 vaste, 1 halfstokje, 1 stokje [deze is in het volgende diepter ingestoken stokje] en weer 1 halfstokje, 2x 1 vaste, 1 halfstokje, 1 stokje en je bent aangeland bij de volgende hoek. Zo de toer afmaken. 

Toer 6. [groen]
Op alle steken 1 stokje. In de hoeken [2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes om de 2 lossenboog]

Toer 7. [groen]
Als toer 6, maar ik heb vanwege de grootte halve stokjes gehaakt. 

Dit is het wel voor vanavond. Ik heb het even snel geblogd en ik heb dus nog geen idee of het patroon al foutloos is. Natuurlijk ga ik zelf nog wel controleren, maar mochten jullie iets ontdekken wat niet klopt dan hoor ik het graag. :-)

Ps. Oeps, hoor net dat gebroken wit niet "mag". Dus voor het echte werk even een andere kleur nemen. :-)