Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

vrijdag 7 april 2017

Autosleutelkoordje of Berendasje

Tussen alle beren door even een heel nuttig klusje. Aangezien ik altijd de autosleutels kwijt ben, had ik er een heel lang nekkoord aanzitten, zodat het altijd wel ergens tussen de rommel terug te vinden was. Na een reclamelint van Serious Request, wat op een gegeven moment bijna te vies was om aan te pakken, haakte ik van katoen een koord met toeren van zes halve stokjes. Dat was leuk bedacht, maar helaas werd dit katoen nog sneller vuil. Dus haalde ik dat koordje er ook weer af. Natuurlijk was het resultaat dat twee sleutels en het AH-winkelmuntje helemaal niet meer te vinden waren. Mijn dochters verwezen het nekkoord naar de wasmachine, maar daar wilde ik eigenlijk niet aan. Ik had [misschien het false] idee, dat als het eenmaal gewassen zou zijn, het nog sneller weer vuil zou worden.

Ik ging op zoek naar iets van plastic draad om een nieuw koord te maken, maar dat vond ik niet. Bij de Gamma zag ik een aardig alternatief. Helaas zat het verpakt in plastic per twee stuks, dus natuurlijk weer veel meer dan ik nodig heb, maar alas het waren bolletjes met 50 meter raffiadraad, eentje in groen en eentje in blauw. Schattige kleurtjes, dat wel. Binnen een half uurtje was het koordje klaar. Ik hoop dat het wat minder snel vuil wordt dan het katoen en zo niet, is het eigenlijk ook niet erg. Ik heb nog raffia zat en als het blauw begint te vervelen wissel ik het wel af met groen. Zo gebruik die multiverpakking van tegenwoordig ook nog nuttig.  


En een patroon?
Ik haakte het koordje net als de dasjes van mijn beren.
tr. 1, haak een sliertje van 4 lossen,
tr. 2. 1 stokje in de 3e losse vanaf de haaknaald, 1 stokje in de 4e losse [dus de eerste] vanaf de haaknaald, 2 lossen, keren,
tr. 3. 1 stokje tussen de 1e en 2e stokje van de vorige toer, geteld vanaf de haaknaald, 1 stokje tussen het 2e stokje en de 2 keerlossen van de vorige toer, 2 lossen, keren.
Toer 3 herhalen tot de gewenste lengte. Ik maakte het koord 80 cm.

Veel succes!

Gemaakt: 6 april 2017
Patroon: 7 april 2017
Door: Willy Haarsma.