Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zondag 27 oktober 2013

Over haken, waxinelichtjes en een naderend kerstfeest

Haken, waxinelichtjes en een naderend kerstfeest, dat zijn een drie gezelligheidsmakers bij uitstek en toen ik op het net een paar schitterende ideetjes en patronen tegenkwam, was mijn "doe-lijstje" meteen weer aardig gevuld.


De eerste poging was een combinatie van verschillende patronen. Het bakje was van Fie http://lekkerbekkenmaar.blogspot.be/2013/09/gehaakte-taart-tutorial-gehaakte.html en voor de rest weet ik niet meer zo precies wat ik gedaan heb. Ook aan opschrijven wat ik deed, heb ik niet gedacht. Achteraf gezien ook niet zo erg, want hoe mooi hij ook is ik vind hem veel te brandgevaarlijk.
Het resultaat van de tweede poging was een regelrechte flop. Hoewel deze wat veiligheid betreft veel beter was, vind ik hem helemaal niet mooi. Het bakje is perfect en past precies om het glas, maar het randje erboven moet beslist anders. Misschien is het model niet goed, of zijn het de kleuren verkeerd, ik weet het niet precies, maar nee dit is het zeker niet. Toch wil ik wel iets met deze vorm, want ze passen precies op het randje van de tv en dat staat zo leuk.

Hahahaha, het ging dus allemaal niet zo lekker. Tada !!! Toen kwam dochter Ingrid met het patroon van Mara. Toen was ik verkocht en zei meteen: "Die wil ik ook"  Hij staat nu voor met op tafel en het is een lust voor het oog. http://marasmurft.blogspot.nl/2013/10/herfst-bloem.html


Maar na alle superlatieve heb ik helaas nog een haaktechnische opmerking. In alle drie de modellen wordt gebruik gemaakt van de techniek van haken in de voorste en achterste lus aan de bovenkant van een stokje. Dat is beslist mijn favoriete manier van haken niet. Bij de eerste twee modellen is het niet zo`n punt maar bij het laatste model bevestigde ik al hakend een losseboog met vele stokjes aan een enkele draad, waardoor die lus tijdens het werken al, steeds groter en losser werd. Aan het eindresultaat is het niet te zien gelukkig, maar het zint me voor geen meter. Werk aan de winkel dus.