Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

dinsdag 29 oktober 2013

Waxinelichtjesplateau à la Avalon



Omdat ik helemaal onder de indruk was van het waxinelichtjesplateau van Mara, stopte ik met alle lopende projekten en ben als een speer begonnen aan dit schitterende model. Het eindresultaat is een plaatje, [zie hier] maar ik was minder gelukkig met de manier waarop ik deze moest haken. Ik haak nogal "stevig" en had de grootste moeite om de lossebogen netjes in het model te krijgen.

Wat is het geval. Als zo vaak bij bloemen of ornamentjes met een dubbele laag, wordt de techniek toegepast om de lus aan de bovenkant van de stokjes twee keer te gebruiken. Dwz. eerst in de achterste lus en daarna in de voorste. Het voordeel ervan is dat je een mooie vouw krijgt, bijv. als bodem van een bakje, maar het grote nadeel vind ik dat wat je ook doet je altijd met een enkele draad werkt. Zo ook hier. Het insteken in de achterkant en het daarna doorhaken om de "bodemplaat" af te haken leverde weinig problemen op. Hoe anders was dit bij het insteken in de voorste lus. Hieraan bevestig je een hele losseboog, waarin tijdens de volgende toer nog een veelvoud aan stokjes wordt gehaakt. En dat allemaal aan een enkele draad. Ook bij het haken zelf trok ik een hele grote lus, en dat maakte het resultaat er niet mooier op. Een beetje modelleren op het eind van de toer herstelde dit alles wel redelijk, maar ik was er niet tevreden mee. Dat moest anders kunnen.

Voor de patroonsbeschrijving wil ik nog even opmerken dat deze hele bewerking begonnen is om die lussen te omzeilen. Het ontwerp is van Mara en het blijft van Mara. Ik was echter gebonden aan de plaatsing van de "gaten" voor bevestiging van de lossebogen en de meerderingen, zodat ik toch wat dingen moest veranderen. Ook begon ik de bloemenbogen pas na de 3e toer omdat mijn bakjes er zo goed in passen. Haar model is speelser omdat de bloemblaadjes niet zo recht achter elkaar liggen en ik wil ook nog even de aandacht vestigen op haar "derde toer" die de buitenste twee bloemencirkels, zo mooi maken. Die had ik in mijn eerste model stomweg over het hoofd gezien, maar ze kunnen ook in "mijn" model heel simpel worden toegevoegd. Ook heeft haar model een kleinere middencirkel. 

En dat kleintje? Ja, ik vond dat ik toch nog iets moest doen met die kleine middencirkel, want dat is de exacte maat voor een waxinelichtje. Ach en voor wie er lol in heeft valt er genoeg te experimenteren.

En nu het patroon:

Algemeen:
Aan het begin van elke toer 3 stokjes voor het 1e stokje.
Aan het eind van de toer sluiten met een halve vaste in het derde losse van de beginlossen.
Voor kleurwissels zie de foto. Dit alles vermeld ik niet meer apart in het patroon.

Kleine plateautje:
toer 1. In een magische ring 16 stokjes.
toer 2. in elk stokje 2 stokjes haken. [32]
toer 3. * 2x [3 stokjes op 1 stokje], 2 stokjes overslaan* , tussen de ** herhalen [8x clusters 2x3 stokjes] [48]
toer 4. * 1x [3 stokjes op 1 stokje], 1x [2 stokjes op 1 stokje], 2 stokjes overslaan*, tussen de ** herhalen [12 clusters van 5 stokjes] [60]
toer 5. stokjes op de stokjes met om de drie stokjes een meerdering [dus 2 stokjes op 1 stokje].
En de bloembladen:
toer 6. begin in een ruimte van de overgeslagen stokjes na de 2e toer. * 2x 1 vaste op de overgeslagen stokjes, 4 lossen*, tussen de ** herhalen . [8 lossenbogen]
toer 7. *6 stokjes om de losseboog, 1 vaste op de 2e vaste [of ertussen]* tussen de ** herhalen.
toer 8. begin in een ruimte van de overgeslagen stokjes na de 3e toer. * 2x 1 vaste op de overgeslagen stokjes, 5 lossen*, tussen de ** herhalen . [12 lossenbogen]
toer 9. *7 stokjes om de losseboog, 1 vaste op de 2e vaste [of ertussen]* tussen de ** herhalen.



















Grote plateau:
toer 1. In een magische ring 16 stokjes.
toer 2. in elk stokje 2 stokjes haken. [32]
toer 3. *2 stokjes op 1 stokje, 1 stokje op 1 stokje* tussen ** herhalen [48]
toer 4. * 1x [3 stokjes op 1 stokje], 1x [2 stokjes op 1 stokje], 2 stokjes overslaan*, tussen de ** herhalen [12 clusters van 5 stokjes] [60]
toer 5. halve vasten naar het 2e stokje van de cluster, *op de 5 stokjes haken: 3x [2 stokjes op het 2e, 3e en 4e stokje], 2 stokjes overslaan, tussen de ** herhalen [12 clusters van 6 stokjes] [72]
toer 6. halve vasten naar het 2e stokje van de cluster, *op de 6 stokjes haken: 2 stokjes op het 2e, 3e en 5e stokje, 1 stokje op het 4e stokje], 2 stokjes overslaan, tussen de ** herhalen [12 clusters van 7 stokjes [84]
toer 7. halve vasten naar het 2e stokje van de cluster, *op de 7 stokjes haken: 2 stokjes op het 2e, 3e en 6e stokje, 1 stokje op het 4e en 5e stokje], 2 stokjes overslaan, tussen de ** herhalen [12 clusters van 8 stokjes] [96]
toer 8. stokjes op de stokjes en in ieder 7e stokje een meerdering [dus 2 stokjes op 1 stokje] [108]


En de bloembladen:
toer 9. begin in een ruimte van de overgeslagen stokjes na de 3e toer. * 2x 1 vaste op de overgeslagen stokjes, 4 lossen*, tussen de ** herhalen . [12 lossenbogen]
toer 10. *6 stokjes om de losseboog, 1 vaste op de 2e vaste [of ertussen]* tussen de ** herhalen.
toer 11. begin in een ruimte van de overgeslagen stokjes na de 4e toer. * 2x 1 vaste op de overgeslagen stokjes, 5 lossen*, tussen de ** herhalen . [12 lossenbogen]
toer 12. *8 stokjes om de losseboog, 1 vaste op de 2e vaste [of ertussen]* tussen de ** herhalen.
toer 13. begin in een ruimte van de overgeslagen stokjes na de 5e toer. * 2x 1 vaste op de overgeslagen stokjes, 7 lossen*, tussen de ** herhalen . [12 lossenbogen]
toer 14. *10 stokjes om de losseboog, 1 vaste op de 2e vaste [of ertussen]* tussen de ** herhalen.
toer 15. begin in een ruimte van de overgeslagen stokjes na de 6e toer. * 2x 1 vaste op de overgeslagen stokjes, 8 lossen*, tussen de ** herhalen . [12 lossenbogen]
toer 16. *12 stokjes om de losseboog, 1 vaste op de 2e vaste [of ertussen]* tussen de ** herhalen.

Nb. natuurlijk kan je ook een grote maken met een kleine cirkel. Dan vervang je de "dichte" toer 3 van de grote voor de "open" toer 3 van de kleine. Ook neem je de bloemenrand van de kleine over.

Hopelijk klopt dit allemaal, want op een gegeven moment zag ik door de bomen het bos niet meer. Allemaal dezelfde zinnen met een kleine verandering. Klopt het onverhoopt toch niet laat het dan even weten, dan verander ik het.