Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

vrijdag 26 januari 2018

Rondjesdeken-4

Na feestdagen en jaarwisseling begon mijn opruimingsdrift weer te kriebelen. Nu was mijn wolvoorraad het slachtoffer. Een doorn in mijn oog zijn vier nog ongebruikte en 4 al opgewonden bollen zwart. Veel te veel en wat kan ik ermee?  Eigenlijk niets, want het is een lastige kleur om mee te werken. De meest donkere dagen mogen dan al voorbij zijn, veel soelaas biedt dat niet. Zelfs onder een goede lamp is het moeilijk om met die kleur te werken. Ten tweede is die zwarte wol een stuk dunner dan de rest en dat maakt de zaak er ook niet eenvoudiger op. Met het mooie ontwerp van mijn avalon african big flower square [en toch maar zwart] heb ik de laatste dagen nog wat gaten gevuld. De strook van die drie vierkanten staat helaas niet apart op de foto maar dat maakt niet uit. 

Vanmorgen heb ik alle losse stukken van de zolder gehaald en in de kamer uitgelegd. Ik besloot de buitenste twee lange stroken als basis te gebruiken en één brede middenstrook in zijn geheel ertussen te naaien. Vandaar dat ik nu de lange buitenstroken verder maar even buiten beschouwing laat.


De middenstrook bobbelt enorm, dat is duidelijk te zien op de foto en dat komt vooral door het dikteverschil van de wol. Het maakt het moeilijk om de nog in te vullen ruimtes te meten en ik besloot het uitgelegde werk met grote steken aan elkaar te rijgen. Daarbij ben ik uitgegaan van het midden, waardoor ik aan beide zijden, van de twee middelste stroken, kleine ruimtes overhield. Zo zit het werk momenteel in elkaar, maar het kan anders. Ik zou bijv. de banen, aan één kant recht langs de buitenbaan kunnen leggen, zodat de ruimtes niet meer worden verdeeld en dus groter worden. Een derde mogelijkheid is, de twee middenbanen te laten verschuiven. Eentje links langs de kant en de andere rechts. Daar moet ik nog maar eens goed over na gaan denken. Ook de maten van de lengte zijn nu nog niet correct. Zo te zien [onderkant foto] hou ik nog een ruimte 10 cm over, dat de middenstrook korter is als de buitenkant. Toch zal die waarschijnlijk helemaal verdwijnen, want door het rijgen werd de strook wel korter. Allemaal dingen waar rekening mee moet worden gehouden. Een lekker werkje nog. Hoewel één ding weet ik al wel. Ik was uitgegaan van een restjesdeken, waarin de chaotisch aan elkaar gezette vierkanten er een eenheid van zouden maken. Zo te zien is dat helemaal niet gelukt. Met de kleuren, ja, dat is een aardig allegaartje, maar met het patroon, helaas! Allereerst al, zette ik twee keer twee dezelfde stukken inelkaar en  dan plaats ik ze ook nog eens symmetrisch in de deken. Blijkbaar zit dat in mijn genen. Toch wel een beetje jammer want ik had die chaotenboel heel graag uitgeprobeerd. Maar ach, mooi wordt hij wel en dat is toch het belangrijkste?