Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

maandag 12 oktober 2020

Knuffelbeertje en -popje

.



BEERTJE

Dit knuffelbeertje heb ik afgeleid van een knuffelkonijntje ontworpen door Lucia Lanukas. https://www.ravelry.com/patterns/library/oso-donato-amigurumi

Het beertje wordt in een spiraal gehaakt, dus gewoon doorhaken en geen toeren afsluiten. 

POOTJES [2x]:
1. magische ring met 6 vasten [6]
2. in elke vaste 2 vasten haken [12]
3. 6x [1 vaste, 2 vasten in 1 vaste] [18]
4. 6x [2 vasten, 2 vasten in 1 vaste] [24]
5-16. 24 vasten 
Draad afbreken [niet te kort, want daarmee naaien we het gaatje,  wat kan ontstaan daar, later dicht] en een steekmarkeerder of veiligheidsspeld door de laatste steek halen.   
Maak het tweede pootje net zo, maar breek de draad niet af. 

Tip-1: Om de overgang van de twee pootjes naar het lijf te maken, is het verstandig, om hier bij de aansluiting van de pootjes en het lijf,  geen kleurwissel te maken. Hou de boel in één kleur, zodat eventuele minder regelmatige steken minder opvallen.  

LIJF:
Verbind met een steekmarkeerder of een veiligheidsspeld de twee laatste steken van elk pootje aan elkaar en ga met het pootje waar de draad nog aan hangt verder door. Eerst rond het pootje waar de draad nog aanhangt 23 steken [2 vasten in de laatste steek van het eerste pootje] daarna oversteken naar het tweede pootje en dan rond dat pootje 23 steken haken [ook 2 vasten in de laatste steek]. De eerste steek van deze lange toer wordt de eerste steek van de ronde. Markeer deze, zodat je weet, waar de toer begint.  Ga met deze 48 steken in het rond verder met het lijf.  
Haak voor het lijf 20 toeren vasten.  De kleurwisseling heb ik gemaakt aan het eind van de 3e toer. 
21.  6x [6 vasten, 2 vasten samenhaken] [42]
22. 6x [5 vasten, 2 vasten samenhaken] [36]
23. 6x [4 vasten, 2 vasten samenhaken] [30]
Nu eerst het beertje voorzover mogelijk opvullen, snuit erop naaien [klein beetje vullen] en veiligheidsogen bevestigen. [Zie foto]
24. 6x [3 vasten, 2 vasten samenhaken] [24]
25. 6x [2 vasten, 2 vasten samenhaken] [18]
26. 6x [1 vaste, 2 vasten samenhaken] [12]
27. 6x [2 vasten samenhaken] [6] 
afhechten, en het gaatje met de draad afsluiten.
Voordat het gaatje al te klein wordt heb ik evt. nog wat vulling erbij gedaan .

Tip-2: Sinds een paar dagen ontdekte ik de "onzichtbare" mindering. Neem van de twee vasten die moeten worden samengehaakt alleen de twee voorste lusjes op en haak die als één vaste af. Dat scheelt een heleboel gaatjes. 

SNUIT: 
Als pootjes t/m toer 4 en dan toer 5, 6x [3 vasten, 2 vasten in 1 vaste] = 30 steken.  

OREN;
Als pootjes t/m toer 4.  Toer 4 nog 4x herhalen, zodat er 5 toeren van 24 vasten zijn. De oren dubbel vouwen en met de open kant op het lijf naaien. 
---------------------------------------------------------------

POPJE
Tot zover het patroon wat ik opstelde op 3 februari 2005. De "poppetjesversie", waarvan hieronder mijn bewerking staat, kwam ik later tegen op een foto. 

Het popje is t/m toer 18 [van de serie van 20 van het berenlijf] hetzelfde. 
Daarna:
19.  6x [6 vasten, 2 vasten samenhaken] [42]
20. 42 vasten
21. 6x [5 vasten, 2 vasten samenhaken] [36]
22. 36 vasten
23. 6x [4 vasten, 2 vasten samenhaken] [30]
24. 30 vasten
Nu eerst het beertje  voorzover mogelijk opvullen en veiligheidsogen vastzetten, volgens de foto,  tussen de 17e en 18e toer.  Mond en neus erop borduren. 
25. 6x [3 vasten, 2 vasten samenhaken] [24]
26. 6x [2 vasten, 2 vasten samenhaken] [18]
27. 6x [1 vaste, 2 vasten samenhaken] [12]
28. 6x [2 vasten samenhaken] [6] 
afhechten, en het gaatje met de draad afsluiten.
Voordat het gaatje al te klein wordt heb ik evt. nog wat vulling erbij gedaan .

HAREN:
Een sliert van 23 lossen. In de 3e losse vanaf de haaknaald 3 stokjes haken. 
3 stokjes haken in alle volgende 19 lossen. [60 stokjes].  De spiraal gaat vanzelf kronkelen. Ik maakte er 8. 

Afwerking: Knoop de beide draden van de spiraal met twee knoopjes bij elkaar. Rijg ze met behulp van die knoopjes aan een draad, waarmee ze allemaal tegelijk vastgenaaid kunnen worden op de bovenkant van het hoofd, in de cirkel van 6 vasten van de laatste toer.  De uiteinden van de draden na de knoopjes heb ik op ca. 4 cm afgeknipt en ook als haren laten hangen. 



Bewerking beer: 3 februari 2015
Door: Willy Haarsma 
Bewerking popje: 12 oktober 2020
Eveneens door: Willy Haarsma