Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

dinsdag 11 februari 2014

Grannydeken

Waarom weet ik niet, maar ik had nog steeds niet geblogd over mijn laatste, in sneltrein groeiende project van de grannydeken. Maanden terug vroeg schoondochter Sandra of ik voor haar een grannydeken wilde gaan haken. Sloom als ik was reageerde ik in eerste instantie een beetje suf, omdat ik van haar, zo`n verzoek helemaal niet verwachtte. Van lieverlee echter werd ik steeds enthousiaster. Heerlijk met een dikke haaknaald simpelweg grannies weghaken onder het genot van de tv of een filmpje op de laptop. Maar zoals het meestal in het leven gaat heeft die kleurenlol ook een keerzijde. Een gigantisch aantal draadjes wacht na het haken om ingestopt te worden, en zeg nou zelf, dat is nou eenmaal niet de leukste klus. Het beste is het maar om bij elke 10 vierkanten of zo, eerst de draadjes af te hechten en niet te wachten totdat alle vierkanten klaar zijn.

Toch is dit een van mijn leukste projekten. Ik liet Sandra uiteraard helemaal vrije in de keuze van kleuren en wol. De kleuren en soort wol was geen probleem, maar van het benodigde aantal had ik geen flauwe notie. Komt nog bij dat bij de Wibra ook niet echt behulpzaam is want wat je op de ene dag ziet, is in de komende weken of nooit meer bij te kopen. Toen Sandra me echter met een voorraad wol had gegeven, begon ik op 26 januari met de eerste twee vierkanten. Diezelfde dag maakte ik een spreadsheet aan. Zo kon ik een gelijkmatige kleurverdeling maken en voorkomen dat ik twee dezelfde grannies zou maken.



Nu heb ik van de benodigde 70 grannies, er 40 af, plus 16 waar ik alleen de zwarte rand nog omheen moet haken. Blijven er dus nog 14 te haken over en ik heb van bijna alle kleuren nog niet eens 1 bol gebruikt. Was dat even een positieve misrekening! Ik had uit voorzorg van alle kleuren drie bollen bijgekocht met een knipoog naar een pixeldeken, die, mocht ik wat over hebben, zeker een volgend projekt zal worden.

Ps. Het patroon wat ik gebruikte is "De simpelste granny square [roze-d.roze-wit]: http://avalon022.blogspot.nl/p/eigen-granny-ontwerpen.html