Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

woensdag 5 augustus 2015

Afrikaanse bloem cirkel




Help!!!, ik heb een luxeprobleem. Zodra ik een bestaan patroon van een granny wil haken komt er steeds een nieuw model uit mijn haaknaald. Ook nu weer. Ik ben bezig al mijn reeds ontworpen grannies te catalogiseren en controleren, door ze allemaal [in wit, wat handig is voor Berendekens] nog een keertje over te haken. Dat is twee vliegen in één klap. Mijn patronen worden gecontroleerd en ik krijg een beetje overzicht wat er zoal op mijn blog is verschenen. Gelukkig heb ik de originele bestanden in doc. netjes bewaard, zodat ik fouten en andere veranderingen moeiteloos kan doorvoeren. Echter op de blog zelf is het een beetje chaos. Alles is wel trouw gelabeld gelukkig, want anders zouden de patronen helemaal niet meer terug te vinden zijn.

Maar okee, ik was dus een model, die met het kleine cirkeltje in het midden, aan het controleren, waarbij ik met witte Saskia van de Wibra en haaknaald 4 het model aan het haken was. De laatste versie van die wol, is behoorlijk dit uitgevallen, zodat ik na een paar pogingen maar ben overgestapt op een dikkere haaknaald [4,5]. Of het daar nou door kwam, weet ik niet maar, bij toer 3 begon het model behoorlijk te trekken. Geirriteerd heb ik hem voor de zoveelste keer uitgetrokken en ben op eigen houtje weer opnieuw begonnen. Toen ontstond onderstaand model, die zo mooi werd dat het zonde zou zijn hem niet op patroon te zetten. Niet mijn meest geliefde bezigheid, maar wel handig als ik hem later nog eens wil maken. Gelukkig had ik de kladjes nog [mijn geheugen is ook niet meer wat het geweest is] en toen nog de lastige taak om er een naam voor te bedenken.

Zoals bij alle laaste modellen van mij heb ik voor de zoveelste keer "doorgeborduurd" op het thema "afrikaanse bloem", Het is en blijft nog steeds mijn favoriet model.

AFRIKAANSE BLOEM CIRKEL

ALGEMEEN:
De haakwijze aan het begin- en einde van de toer is als volgt:
Aan het begin van de toer 3 lossen voor 1 stokje, 2 lossen voor een half stokje of 1 losse voor 1 vaste. Aan het eind van de toer een halve vaste in de 3e losse [voor een stokje], in de 2e losse [voor een half stokje] of in de 1e losse [voor een vaste] .Bij een kleurwissel altijd de oude draad afbreken en de nieuwe toer op de aangegeven plaats [zoveel mogelijk in de hoek] met de nieuwe kleur starten. Is er geen kleurwissel, dan met halve vasten naar een plaats haken waar gestart kan worden. Het aantal halve vasten moet wel zo weinig mogelijk zijn, want het geheel wordt er anders niet mooier op. Deze handelingen vermeld ik niet meer in het patroon.

Toer 1.
Magische ring of 3 lossen tot een ring sluiten.
In de ring: 8x [1stokje, 1 losse]

Toer 2.
8x [3 stokjes en 1 losse in de 1-lossenbogen]

Toer 3.
8x [2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes in de 1-lossenbogen]

Toer 4.
8x [6 stokjes in de 2 lossenbogen], 1 losse

Toer 5.
8x [1 vaste in het 2e, 3e, 4e, 5e, 6e stokje, 1 vaste om de 1-losseboog van toer 4, 1 dubbelstokje, dat je vastmaakt tussen de stokjesgroepen van toer 3, rechtonder de plaats waar je nu bezig bent-zie foto- en nog 1 vaste om de 1-losseboog van toer 4]

Toer 6.
[2 dubbelstokjes in een dieper ingestoken dubbelstokje van toer 5, 2 lossen, 2 dubbelstokjes in de volgende steek =hoek]
-2 stokjes in de volgende 2 vasten
-3 halve stokjes in de volgende 3 vasten
-1 vaste in de volgende vaste
-1 vaste in het dieper ingestoken dubbelstokje
-2vasten in volgende 2 steken
-3 halve stokjes in de volgende 3 vasten
-2 stokjes in de volgende 2 vasten, dan weer de volgende hoek.

De hoeken komen precies om de dieper ingestoken stokjes en er zijn 18 steken per zijkant. Deze toer is het lastigste.

Toer 7.
Afhankelijk van de gewenste grootte stokjes of halve stokjes.
Ik haakte halve stokjes.
[2 halve stokjes, 2 lossen, 2 halve stokjes =hoek], op elke volgende steek een halfstokje.

Ps. Hoe hij in kleur wordt is voor mij nu nog een volslagen verrassing. Wie het eens proberen wil graag !!