Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

maandag 27 januari 2014

Alweer het Catherine Wheel

Dit is een versie waarbij, als je niet al te vast haakt, het niet nodig is om een dikkere haaknaald te gebruiken. Wel moet je ook bij deze los haken, want anders begint het alsnog te trekken. De toerennummering is van de strependeken van Crochet Along 2014. Nb. het patroon is nog niet gecontroleerd, dus mochten er fouten in zitten, dan hoor ik het graag. 

8. Met een nieuwe kleur: 1 losse, vaste in dezelfde steek, sla 2 steken over, 6 stokjes in de volgende steek, *sla 2 steken over, vaste in volgende steek, sla 2 steken over, 6 stokjes in de volgende steek**.
Herhaal van * tot ** tot het eind van de toer, haak de laatste vaste niet helemaal af maar wissel van kleur en haak de steek dan af.

9. Met de nieuwe kleur: 2 lossen, in de volgende 3 steken haak je een stokje die je niet helemaal afhaakt. Als je 3 lussen op je naald hebt, sla je de draad rond je naald en trek je de draad door alle lussen tegelijk. Dit noemen we een cluster van 4.
*3 lossen, vaste in het vierde stokje van de toer eronder. 3 lossen, in de volgende 6 steken haak je een stokje maar haak de stokjes niet af. Doe dit pas na de laatste (6e) steek, sla de draad om de naald en trek door alle 7 lussen (cluster van 6). Herhaal van * tot het eind, de laatste cluster is met 2 stokjes.
Niet van kleur wisselen!

10. 3 lossen en 3 stokjes in de 1e steek, vaste in de vaste van de vorige toer.
*In het midden van het volgende “wheel” 6 stokjes, vaste in de volgende vaste van de vorige toer.
Herhalen vanaf * tot het eind. In de laatste steek haak je een halve schelp, dus 3 stokjes en hecht de kleur aan van toer 8.

11. 1 losse en 1 vaste in dezelfde steek, *2 lossen, maak een cluster van 6 zoals beschreven in toer 9, 2 lossen, vaste in de bovenkant van de schelp. Ga vanaf * door tot het eind. Haak de laatste vaste niet helemaal af en wissel zo weer van kleur. [Nb. Bij deze toer ben ik al teruggeschakeld naar het originele patroon en stekenaantal. Gaat deze toer trekken dan zou ik toch nog 3 lossen aanhouden ipv 2. Het patroon komt dan weer op het juiste stekenaantal in de volgende toer, maar de gaten worden groter]. 

12. Nieuwe kleur. De moeilijkheid in deze toer is om weer op het goede aantal steken uit te komen. 3 lossen, *2 stokjes om de 3-lossenboog, 1 stokje in het "oog" van de cluster van 6, 1 stokje in het stokje naast het "oog", 2 stokjes om de 3-lossenboog, de vaste van de vorige toer overslaan*. **herhalen. [ er komen dus 6 stokjes tussen 2 vasten van de vorige toer], Eindigen met 1 stokje in het laatste stokje.


[Hier nog even een kladje hoe toer 8 en 9 gehaakt moet worden. ]

















Een oplettende kijker zal zien dat mijn laatste rand toch nog anders is. Om de overgang van gebroken wit naar donkerbruin wat mooier te krijgen heb ik halve stokjes gebruikt en 2 halve stokjes in het "oog" geplaatst ipv die ene na de cluster.

Bewerking: Willy Haarsma
Vertaling:  toer 8 t/m 11 van Tertia Mulder & Jolanda Verschiere, toer 12 van Willy Haarsma