Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zaterdag 20 april 2019

Granny ochtendjas-3

Hij is af!  Het was best nog een klus om alles voor elkaar te krijgen, want steeds kwam er weer  iets bij waaraan ik niet gedacht had, of bleek iets wat ik bedacht had helemaal niet te werken. Maar goed, waar was ik gebleven aan het eind van de vorige blog. De jas zat in elkaar zonder de middenbanen. Ook de onderkant van de mouwen moest nog en hoe ik de hals moest maken was nog een raadsel. Omdat ik, op dit moment, besloten heb, het patroon ook te gaan opschrijven hier, ga hier nu niet de haaktechniek vertellen, maar alleen vertellen wat ik zoal tegenkwam. Het “hoe” van het haken  komt in het patroon wel.

Het eerste wat ik,  na het schrijven van episode 2, maakte,  waren de middenbanen. Daarmee was ik nog op vertrouwd terrein, want die haakte ik net eender als de zijnaad-banen. Toen ze klaar waren vond ik het geheel een beetje slap en besloot deze dubbel te maken. Dat gaf een mooie en lekker stevige afwerking. Voordat ik die banen kon gaan bevestigen moest ik eerst iets doen aan de hals. Daar had ik, in het midden, domweg twee 4kanten weggelaten. Voor een nette hals  heb ik twee halve 4kanten [ahw doorgeknipt op de diagonaal] gehaakt, waardoor een soort van Vhals ontstond. Toen kon ik de lange middenbanen er, in een rechte lijn, tegenaan haken. Voordat ik die dubbele baan helemaal afsloot heb ik, vanaf het halve vierkant links, via de nek achterlangs, naar het halve 4kant rechts, een 5 cm breed stuk elastiek meegenaaid, zodat de hele halspartij wat steviger werd. Ook de mouwen heb ik afgewerkt en tot slot was ik van plan een lange rits aan de voorkant te zetten zodat hij netjes afsloot.





Die rits dat was nog wel een dingetje, want los van het feit, dat ik het inzetten van een rits, een uitgesproken rotklus vind, kon het bijna niet, omdat die buitenste toer van die middenbanen erg dik is. Ik zou. die rits er dus met de hand in moeten zetten, want dat kreeg ik met de naaimachine nooit voor elkaar. Maar ook die optie “met de hand erin zetten” was niet fijn, want voordat je het weet, heb je hem door het gebruik weer losgetrokken, omdat hij er niet stevig genoeg kan worden ingezet. . Dochter Ingrid bracht uitkomst door te zeggen "Waarom maak je niet gewoon een lange band,  waarmee je hem om je middel dichtknoopt". Dat was het beste idee, waarvan de eerlijkheid me gebied, te zeggen, dat ook Suzanne al zoiets in die richtung had opgemerkt. Luisteren is ook een vak! Dus startte ik wederom met lange banen haken in hetzelfde patroon en ook weer dubbel.


Als laatste moest er natuurlijk nog een lusje  in de zijnaad om de ceintuur op zijn plek te houden. Ik had een mooi, passend strookje bedacht, maar dat werkte helaas voor geen meter. Het was te lang en te breed en was totaal ongeschikt om de ceintuur op zijn plaats te houden.Later heb ik wel één van die stroken gebruikt als lusje, maar, hoewel het nu nog in gebruik is twijfel ik ook daar aan, want het gehele zaakje begint al behoorlijk uit te zakken. Een dubbeldraads sliertje van 13 lossen bracht in ieder geval uitkomst voor de zijlussen en de jas was klaar. Hoewel....zo eens kijkend naar dat ding, bedenk ik me ineens, dat een vastenrandje aan de onderkant ook geen slecht idee zou zijn. Het ziet er daar zo onaf uit!



Een dag later……….

Jahoor, bij alle problemen die ik ben tegengekomen, wat dit een eitje. De jas heeft nu ook een nette onderkant. Karel kan tevreden zijn en ik ga op naar het volgende projekt.