Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

dinsdag 9 april 2019

Granny ochtendjas


Vanaf dat wij hier in Grootebroek wonen, loopt echtgenoot Karel al te klagen dat ik niet in mijn t-shirt en onderbroek met alleen mijn vest eroverheen [en dus met blote benen] in huis kan lopen als ik net mijn uit bed kom. Dat vest reikt als ik het dichtrits zo ongeveer tot aan mijn knieën, dus vind ik dat gemopper nogal flauwe kul, want als ik zomers in mijn wielrenbroekje loop, zie je meer. Maar ala, schijnbaar trek ik het me toch aan en heb al vele malen lopen denken, waar ik in hemelsnaam een ochtenjas kan kopen. Aangezien ik een nerd ben in het aanschaffen van kleding, kom ik er niet uit, want verder dan het idee, dat de mode wat maten betreft, niet verder gaat, dan wat uit zijn krachten gegroeide kindermaten, kom ik niet.

Mijn eigen maat is “groot” met hoofdletter G tot XX-large en "grote maten" associeer ik al jaren met tuttig en duur. Dus maak ik het meeste maar zelf en stel absoluut geen eisen aan "nette" kleding. Een rok/jurk en/of panty heb ik minstens in geen 40 jaar gedragen en doen me heel erg denken aan oude films en vrouwen die verleidelijk moeten zijn. Daar dit voor mij gelijk staat aan zer vrouwonvriendelijk is dat voor mij dus helemaal not-done.

Maar okee, terug naar die blote benen. In combinatie met mijn wolopruimwoede kreeg ik ineens een goed idee. Allemaal vierkantjes haken en die nu eens niet gebruiken voor een zoveelste deken, maar ze samenvoegen tot een knieën-bedekkende ochtenjas. Echt warm zou hij niet zijn met al die gaten, maar dan maken we hem maar zo wijd dat er nog een trui onder past. Het belangrijkste is dat het ondanks die gaten, mijn blote benen zoveel mogelijk bedekt.




Zo gezegd, zo gedaan. Allereerst heb ik al mijn losse bolletjes met dezelfde dikte bij elkaar geraapt en ook aan dochters Suus en Ingrid gevraagd of ze nog iets wilde doneren. Suus had er nog een hoop [waarvoor dank] en met goede moed begon ik te haken. Ik nam een simpel vierkant. 3 stokjes als groepje, met 1 losse tussen de groepjes en 2 lossen tussen de twee hoekgroepjes. Dat was simpel. Moeilijker was de juiste grootte te schatten, maar met de gewenste mouwbreedte [50 cm] en pandbreedte [70 cm] moest het lukken. Een beetje lastig was, dat ik voor het achterpand uitkwam op een breedte van 5 vierkanten. Hoe moest ik dat nou verdelen aan de voorkant? Twee panden van 2 vierkanten breed dat werd te smal en twee panden van 3 vierkanten dat werd te breed. Ik besloot tot het eerste, ook al omdat mijn voorraad kleurtjes behoorlijk begon uit te dunnen en ik die extra 8 vierkanten niet meer op een leuke manier kon maken. Dan moest ik in het midden maar twee stroken ertegenaan zetten in één kleur, daar was evt. nieuw nog altijd aan te komen.

Voor het eerst heb ik bij het aan elkaar zetten van de vierkanten de techniek gebruikt om ze aan elkaar te haken. Dat had ik nog nooit gedaan, omdat ik altijd bang was dat ik niet uit kwam met de steken. Nu had ik precies dezelfde maat vierkanten [behalve de mouwen, waarvan de vierkanten kleiner zijn] dus durfde ik het aan. Achteraf was dit toch weer niet echt slim, want hoewel het echt heel mooi en stevig is, werden de panden door het meer samentrekken, iets kleiner, wat mijn berekeningen overhoop gooide. Ook hier zal ik dus met extra stroken moeten gaan werken, wat ik trouwens helemaal niet erg vind, want het staat denk ik, echt mooi.


Op het moment heb ik de van de panden en mouwen met de vierkanten in elkaar gezet. Ze zijn nog los en ik kan met wat meer gemak meten en plannen hoe breed en lang de stroken moeten worden. Hopelijk gaat dat goed. Ook hoop ik dat de lengte goed is, die zelfs nu nog, niet echt goed te meten is. Toch heb ik er vertrouwen in dat hij in ieder geval onder de knie valt, maar hoever, is nog een complete verrassing. Wordt vervolgd.......