Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zondag 23 juni 2019

Afrikaanse bloem cirkel in kleur [14cm]





Omdat ik nog steeds in een [haak]dip zit, ben ik uit pure wanhoop weer eens in mijn ontworpen grannies gedoken. Daar vond ik, in een effen versie, mijn Afrikaanse bloemcirkel, met aan het eind van de tekst, de volgende zin. “ Ps. Hoe hij in kleur wordt is voor mij nu nog een volslagen verrassing. Wie het eens proberen wil graag !!”

Ik herinner me dat ik een paar dagen, na publicatie, heel lief en volgens mij uit Belgie, een foto kreeg toegestuurd van een prachtige granny, maar stom genoeg heb ik de foto vergeten op te slaan. Ik weet nog dat hij heel erg mooi was, wat dus een goede reden is, om het nu maar eens zelf te gaan proberen. Verder is van een stapeltje grannies nooit weg, want er zijn mensen en/of goede doelen genoeg, die ze kunnen gebruiken.


Toen ik ging haken, stak het oude virus weer op. Zoals altijd, verliet ik binnen de kortste keren het patroon en ging mijn eigen weg. Ik heb het nu tot toer 4 volgehouden en toen was het over. Bij de eerst poging bleef ik nog aardig dicht bij het oude patroon. Het rijtje vasten [toer 5], wat de cirkel vormde vond ik te iel, dus maakte ik er gelijk al halve vasten van [zie de blauw-witte granny]. Hoewel die eigenlijk best wel mooi was, wilde ik meer. Bij een tweede poging heb ik het geprobeerd met een toer halve stokjes en een toer vasten eroverheen. Toen werd de cirkel te zwaar. Uiteindelijk werd het een cirkel van 2 toeren vasten [toer 5 en 6] en was ik tevreden. Ook de insteek van het diepe reliefstokje heb ik verplaatst. Het is nu een driedubbel stokje en een stuk langer dan daarvoor.







Het patroon gaat als volgt:

AFRIKAANSE BLOEMCIRKEL IN KLEUR

ALGEMEEN:
De haakwijze aan het begin- en einde van de toer is als volgt:
Aan het begin van de toer 4 lossen voor 1 dubbelstokje, 3 lossen voor 1 stokje, 2 lossen voor een half stokje of 1 losse voor 1 vaste. Aan het eind van de toer een halve vaste in de 3e losse [voor een stokje], in de 2e losse [voor een half stokje] of in de 1e losse [voor een vaste] .Bij een kleurwissel altijd de oude draad afbreken en de nieuwe toer op de aangegeven plaats [zoveel mogelijk in de hoek] met de nieuwe kleur starten. Is er geen kleurwissel, dan met halve vasten naar een plaats haken waar gestart kan worden. Het aantal halve vasten moet wel zo weinig mogelijk zijn, want het geheel wordt er anders niet mooier op. Deze handelingen vermeld ik niet meer in het patroon.

Toer 1.
Magische ring of 3 lossen tot een ring sluiten.
In de ring: 8x [1stokje, 1 losse]

Toer 2.
8x [3 stokjes en 1 losse in de 1-lossenbogen]

Toer 3.
8x [2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes in de 1-lossenbogen]

Toer 4.
8x [7 stokjes in de 2 lossenbogen]

Toer 5.
8x
--6 vasten, beginnen op het 2e stokje van de 7 stokes van de vorige toer,
--1 vaste tussen de groepen van 7 stokjes van de vorige toer, 1 driedubbel reliefstokje [3x omslaan, insteken om de middelste van de groep van drie uit toer 2, juist onder de plek waar je nu bezig bent, en in 4x steeds 2 lussen tegelijk afhaken] [zie foto] en nog 1 vaste tussen de groepen van 7 stokjes van de vorige toer.

Toer 6
8x
--7 vasten, beginnen op de 2e vaste van de vorige toer
--een samengehaakte vaste maken door in te steken rechts op het reliefstokje, een draad op te halen en dan insteken linksachter het reliefstokje, een draad ophalen en deze drie lussen na nogmaal omslaan in 1x afhaken. 

Toer 7
[2 dubbelstokjes, 2 lossen, 2 dubbelstokjes] in één van de samengehaakte vaste van de vorige toer, [ =hoek]
-2 stokjes in de volgende 2 steken
-2 halve stokjes in de volgende 2 steken
-3 vaste in de volgende 3 steken
-1 vaste het samengehaakte vaste
-3 vasten in volgende 3 steken
-2 halve stokjes in de volgende 2 steken
-2 stokjes in de volgende 2 steken, dan weer de volgende hoek.

De hoeken komen [om en om] precies op de dieper ingestoken stokjes en er zijn 15 steken per zijkant tussen de hoeken.

Toer 8
Afhankelijk van de gewenste grootte stokjes of halve stokjes. Ik haakte stokjes tussen de stokjes,
halve stokjes of vasten en in de hoeken [2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes]
  

Veel haakplezier!


Gemaakt: 20 juni 2019
Patroon: 22 juni 2019
Ontwerp: Willy Haarsma