Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

dinsdag 4 juni 2019

Amish puzzle ball



Ik zat er echt al jaren tegenaan te hikken. Ik wilde zo graag deze puzzelbal maken. Patronen vond ik genoeg, kijk oa. maar op de website "Lookatwhatimade", van Dedri Uys, waar je ze vindt, de ene nog mooier dan de andere. Maar, alle mooie modellen ten spijt, ze waren helaas allemaal in elkaar gezet, door de stukken aan elkaar te haken. Daar zat hem voor mij het probleem. Ik wil best iets aan elkaar haken [zie mijn ochtendjas], maar dan moet ik wel heel zeker zijn dat de aan elkaar te zetten stukken, precies uit hetzelfde aantal steken bestaat. Aangezien bij de puzzelbal, de grote middenbaan, met vasten is afgewerkt, waarbij langs de zijkant van het werk is gehaakt, is het bijna onmogelijk, dat het aantal steken precies op hetzelfde aantal zal uitkomen als het andere stuk. Dus begon ik er, ondanks alle verleidingen, niet aan. Natuurlijk had ik, achteraf gezien, de patroondelen ook bij de modellen van Dedri, gewoon in elkaar kunnen naaien, maar om de een of andere reden, die ik achteraf zelf niet begrijp, heb ik dat nooit, gedaan.

Toen ik een paar dagen terug een gratis [spaans] patroon zag [zie hier], van een bol, die gewoon in elkaar genaaid was, ben ik, eigenlijk uit wanhoop, omdat ik niet wist wat ik zou gaan haken, het maar weer eens gaan proberen. Dat spaans, leek me in eerste instantie, nog wel even een dingetje, maar Google bracht uitkomst. Ik vond een vertaalschema waar ik de meeste haaktermen in kon terugvinden en het simpele patroon, dat gelukkig meer uit cijfers dan uit tekst bestond, bleek  uiteindelijk geen probleem. Het resultaat vind ik verbluffend. Een schitterende bol en nog leuker, weer een model, dat ik me uit mijn origamitijd, maar al te goed herinner.