Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

maandag 14 juni 2021

Roze hartjes

Dochter Ingrid had, zoals zo vaak, weer een klusje gevonden voor "effentjes tussendoor". Dat werkje bestond uit, hartjes haken voor de fb groep "Haak je aan? Haken doet verbinden". Deze groep zit in Leeuwarden en is superactief. Zij willen hartjes verzamelen, zodat ze die, op Roze Zaterdag, tw. 16 Oktober 2021, aan de bezoekers kunnen uitdelen.

Nou ze treffen het, ik heb hier nog een hele grote 200 gram`s bol, roze wol liggen, waar ik echt geen doel voor wist. Want zeg nou zelf, 200 gram is wel erg veel roze. Maar de ervaring heeft mij geleerd, dat als je maar lang genoeg wacht, er altijd wel een doel voorbij komt, waarvoor hij te gebruiken zal zijn. Nu dus ook, want toen Ingrid, met het verzoek van die hartjes kwam, dacht ik meteen aan die bol.

Ik antwoordde haar dus: "Jahoor, dat wil ik wel, dat is een prachtig werkje zo buiten met die hitte" en na een bezoekje aan Ravelry, kon ik meteen aan de slag. Hier zijn de eerste 14, natuurlijk allemaal zo roze als wat. En zoals het er nu uit ziet, komen er nog wel meer, want voorlopig blijft het nog warm.



10 juli 2021

Zo, vandaag heb ik, na het afmaken van het 100e hartje, er een eind aan gemaakt. Een mooi aantal en hoog tijd om weer wat anders te gaan doen. Ik heb alle hartjes meegenomen naar Ingrid om ze bij elkaar te doen. Ook zij heeft een dergelijk aantal en met een paar weken maken we er nog een gezellig ritje van om de hele boel weg te brengen.



Het patroon: 

toer 1.
magische ring,

toer 2.
6 lossen, 2p180810
[3st, 3 lossen]3x,
2st.
hv om 6 beginlossen

toer 3.
5 lossen, 2st in dezelfde
lossenboog,
[3st op 3 st, [[2st, 3 lossen, 2st] in de lossenboog]]3x,
3 stokjes op 3 stokjes,
1 stokje om lossenboog,
hv om de 5 beginlossen

toer 4.
1 losse, 1 dubstokje op het 4e stokje van de vorige toer
[1 losse, 1 dub.stokje in hetzelfde stokje]6x
1 losse
1 hv om de hoekboog.
1 losse, 1 dubstokje op het 4e stokje van de vorige toer
[1 losse, 1 dub.stokje op hetzelfde stokje]6x
1 losse
1 hv om de hoekboog.
Deze vierde toer is eigenlijk een halve toer. Alleen langs twee zijden van het vierkant.

toer 5.
3 lossen,
7 stokjes op 7 stokjes,
[1 stokje, 3 lossen, 1 stokje] in de onderpunt
7 stokjes op 7 stokjes
1 stokje in hoekpunt van het vierkant van de vorige toer
2 stokjes in ruimte voor het eerste dub.stokje.
[3 stokjes in de ruimtes tussen de dub.stokjes] 5x
2 stokjes in de volgende ruimte
samengehaakte vaste in de twee volgende ruimtes. [=aan beide zijden van de hoek van vierkant]
[Zonodig: 13 lossen en 1 hv in de samengehaakte vaste =lusje.]
2 stokjes in de volgende ruimte
[3 stokjes in de ruimtes tussen de dub.stokjes]5x
1 stokje in de laatste ruimte, hv in de 3e beginlosse.

Bewerkt: 14 juni 2021
W. Haarsma.