Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

donderdag 22 juli 2021

Nog eens mijn Welsh Rose

 Deze granny is al een paar keer terug te vinden op mijn blog, want ik kan er eigenlijk maar geen genoeg van krijgen. Het is mijn absolute favoriet en ik heb er in de afgelopen jaren al heel wat verschillende versies van gemaakt, die allemaal op deze blog te vinden zijn.  Het is natuurlijk van origine een basispatroon met een zesbladige "afrikaanse bloem", maar hoe meer versies ik ervan fantaseer, des te minder lijkt hij nog op het origineel. 

Mijn eerste Welsh Rose maakte ik in 2013, toen ik, heerlijk op vakantie in Wales, even een uurtje over had. Natuurlijk had ik garen en haaknaald mee en was op dat moment al druk met die afrikaanse bloem in de weer. De achtbladige versie van dat model zat me toen niet lekker, want in de toer waarin de bloemblaadjes werden gehaakt, kwamen er teveel steken bij. en ging [en bleef] de hele zaak bobbelen. 

Om die plooien te vermijden, bedacht ik een heel nieuw [en in mijn ogen supermooi] middenstuk, wat helemaal niet lijkt op het midden van de originele versie van de granny.. Het werd iets groter, waardoor er wat meer ruimte was voor het aantal steken van de blaadjestoer en het vierkant vanzelf platter werd. 

Verder wilde ik dat het dieper ingestoken stokje van toer vier, vast zou zitten aan toer twee, zodat de bloemblaadjes goed van elkaar gescheiden zouden zijn. Dat gaf me ook de mogelijkheid, om in een tweekleurig model, de kleur aan elkaar te verbinen. Verder heb ik de rand langs de bloem wat duidelijker gemaakt, door ipv vasten, halve stokjes te haken.

In de loop van de jaren veranderde ik meer in grootte dan in model. Soms in de vorm van het toevoegen van een simple extra stokjestoer, maar ook heb ik me gewaagd aan een complete extra bloemblaadjesrand, waardoor deze granny zelfs 18 cm werd. 

De versie, waarmee ik nu in de weer ben, is een simpele. De vroegere Berendekengranny [nu: de Welsh Roze-2], heb ik een extra blokjesrand meegegeven.  Ook heb ik de telling bij de rand om de bloem wat versimpeld. Ik zet hem hieronder.

WELSH ROSE-2

Toer 1.
Magische ring. In de ring: 1stokje, 1 losse, [8x].
Toer 2.
3 stokjes en 1 losse in de 1-lossenbogen. [8x]
Toer 3. [wit]
6 stokjes in in 1-lossenbogen [8x]
Toer 4.
Begin met 1 halfstokje in het 2e stokje van één van de 6-stokjesgroepen van de vorige toer.
Daarna ook in het 3e, 4e, 5e en 6e stokje 1 halfstokje haken.
Haak nu 1 dubbelstokje wat je insteekt om het middelste stokje van het groepje van 3 van toer 2.
Sla het 1e stokje van de volgende 6-stokjesgroep over en haak weer 5 halve
stokjes en 1 dieper ingestoken stokje. Haak zo de toer uit.
Toer 5. [wit]
Op het dieper ingestoken stokje van die vorige toer komt de hoek.
Haak op dit stokje [2 dubbele stokjes, 2 lossen, 2 dubbele stokjes] =hoek,
dan op de komende 5 halve stokjes van de vorige toer, 1 stokje, 1 halfstokje, 2x 1 vaste, 1 halfstokje,
1 stokje [deze is in het volgende diepter ingestoken stokje] en weer 1 halfstokje, 2x 1 vaste, 1
halfstokje, 1 stokje en je bent aangeland bij de volgende hoek.
Toer 6.
Hoek: [2 stokjes, 3 lossen, 2 stokjes]
1 stokje overslaan, 1 stokje tussen de stokjes, 1 losse,
Toer 7.
Hoek: [2 stokjes, 2 lossen, 2 stokjes]
2 stokjes om de 1-losseboog, 1 stokje tussen de 2 hoekstokjes.

Dit patroon is in telegramstijl opgeschreven. Voor de algemene opmerkingen en de verschillende versies van dit model verwijs ik naar het zoekprogramma.  Bij het intikken van  "Welsh", "Afrikaanse" of zelfs "African" rollen de meeste gegevens er wel uit. 

Gemaakt: 4 juli 2021
Ontworpen en bewerkt: Willy Haarsma