Mijn tweede blog

Dit is de blog waarop ik al mijn creativiteit kwijt kan. Was het eerst borduren en breien, nu is het alleen nog maar haken waarmee ik op dit moment bezig ben.
Ook schreef ik vele stukjes over mijn jeugd, gezin en allerlei andere zaken waarover ik iets kwijt wilde. Omdat ik die liever niet tussen mijn haakverhalen had staan, opende ik daarvoor een aparte blog. Tw. Avalon`s blog:
http://avalon045-avalon.blogspot.com/

This is my creative blog. First embroidery and knitting, now it`s all crochet. The little stories I wrote and write about my youth, family and all other things I want to write about are on my other blog called "Avalon". [see link above]. I am sorry these are just in Dutch, but if you are very curious just try Google translate.
According to this blog, it`s impossible to translate all the stories about my work. But I try to start translating the patterns. You can find the translations under the label "english pattern" . Up till now there are just seven, but I try to make more in the future.

zaterdag 7 september 2013

Bloemenbol-1

Beginjaren '90 liep ik op één van de eerste vakanties in de UK ergens in een winkelstraat en zag aan de deur een briefje hangen met de tekst "come in and browse" . Huh, to browse, dat woord kende ik niet. Later heb ik het, bij gebrek aan een Google vertalen, die nog moest worden uitgevonden, opgezocht in een woordenboek. Het bevestigde mijn vermoedens, dat het één van die heerlijke snuffelwinkeltjes was, waarvan er aan de andere kant van de Noordzee zoveel te vinden zijn. To browse heeft anno 2013 wel een hele andere betekenis gekregen. Vertaald wordt het niet meer, en het is helemaal ingeburgerd in de nederlandse taal.

Een half jaartje geleden zat ik ook weer eens heerlijk te "browsen" en ik stuitte [ik dacht bij de Echtstudio] op een foto van een grote piepschuimen bol, helemaal bekleed met gehaakte bloemen. "Oei, dat was een mooie ,die wil ik ook wel eens maken" dacht ik meteen en na het vluchtig bekijken van de foto, zette ik het idee op mijn lijstje en wiste de afbeelding. Zoiets doe ik wel vaker, want dan wil ik absoluut niet verder worden beïnvloed worden door de foto.  In februari was ik in een handwerkzaak en zag daar die grote piepschuimen halve bollen op een plank liggen. Meteen schoot die bloemenbol weer in mijn gedachte en heb er voor alle zekerheid meteen maar eentje gekocht. Dat zou me in de toekomst in ieder geval de jacht op een bol besparen. In het voorjaar bleef mijn  bloemenproductie beperkt gebleven tot het zoeken van wat patroontjes en het daadwerkelijk haken van een stuk of drie. Ik vond het werk op zich niet echt leuk want het was nogal een gepriegel en het enthousiame om door te gaan was gezakt tot nul.

Toen kwam de vakantie [ja,ja, weer aan de andere kant van de Noordzee natuurlijk] met zijn eeuwige vraag van "wat zal ik op handwerkgebied eens meenemen". Niets meenemen is geen optie en wat ik ook meeneemt, als ik eenmaal weg ben, en weet wat ik wil maken, heb ik het verkeerde materiaal mee. Ineens schoten die bloemetjes me weer te binnen. Met alleen maar katoenbolletjes was ik bijna wel gedwongen om bloemetjes te gaan haken, want ander materiaal had ik niet binnen mijn bereik. Zouden ze dan toch nog eens afkomen? Ik kwam thuis met drie nieuw ontworpen granny squares en twee schattige grannytasjes en o, ja, twee bloemetjes.  De zomer kwam en alleen tijdens het lekkere augustusweer heb ik buiten nog wel wat bloemetjes gemaakt, maar echt schot zat er niet in.



Gisteren kreeg ik een nieuwe aanval, mede omdat die bollen in de kast behoorlijk in de weg lagen. Ik heb ze vanmorgen gepakt, eerst uitgezocht met welke lijm ik hem dicht kon plakken, zonder dat de lijm het piepschuim wegvreet, en uiteindelijk de bol in elkaar gezet met een gehaakte ophangdraad middendoor.  Fase 1 geslaagd; denk ik zo.

Sinds gisterenavond gaat het vlot. Eerst met patroon, maar zoals het altijd gaat, beginnen het steeds meer eigen "ontwerpjes" te worden. Ik zit braaf te noteren wat ik gedaan heb en zal later wel wat van die creaties hier publiceren. Gelukkig begin ik er lol in te krijgen. Het is heerlijk spelen met kleuren en het leuke is dat er geen bloemetje kan mislukken. Iedere vorm is goed.  Ik heb er nu 21 en hoop zo`n beetje op de helft te zijn.

Morgen wordt het spannend want dan wil ik een poging wagen om vast wat bloemen op de bol te gaan prikken. Maar voordat ik dat kan gaan doen moet ik eerst spelden gaan kopen. Toen ik nl. besloot alleen maar glaskopspelden te gaan gebruiken, heb ik de andere spelden zondermeer weggekieperd. Op naar een winkel dus. Wordt vervolgd........... [ Zie ook  Bloemenbol-2 ]